ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ : Να σχεδιάσουμε το αύριο του ελληνικού τουρισμού

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑΚΟΥ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ, κ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΟΥ,
ΣΤΟ GRTRAVELLER ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΣΟΥΡΤΖΗ

 

“Η αξιοποίηση κάθε δυνατότητας και κάθε ευκαιρίας για τη στήριξη των αναγκών της ελληνικής οικογένειας είναι πολύ σημαντική αυτή την περίοδο.’’, τονίζει ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (Ξ.Ε.Ε.), κ. Αλέξανδρος Βασιλικός σε συνέντευξή του στο grtraveller, επισημαίνοντας ότι είναι αναγκαίο να συζητηθούν τρόποι που θα τονώσουν τον εσωτερικό τουρισμό ενώ παράλληλα θα απεγκλωβίσουν τους προορισμούς από το αποκλειστικό “αυγουστιάτικο” μοντέλο διακοπών. Ο κ. Βασιλικός μιλά, επίσης, για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα ελληνικά ξενοδοχεία λόγω των υφιστάμενων συνθηκών και συμβουλεύει τους Έλληνες ταξιδιώτες να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί με τις παραπλανητικές πρακτικές των διαδικτυακών πλατφορμών διακοπών.

 

Είναι η πρώτη τουριστική σαιζόν μετά την πανδημία του κορωνοϊού χωρίς τα περιοριστικά μέτρα που ίσχυαν μέχρι πρότινος. Τι σημαίνει αυτό για τα ελληνικά ξενοδοχεία τόσο όσο αφορά την πληρότητα και τα έσοδα όσο και σε σχέση με τον τρόπο που αντιλαμβάνονται οι πελάτες τη “χαλάρωση” των υγειονομικών πρωτοκόλλων;

Οι άνθρωποι θέλουν να ταξιδέψουν και να επανασυνδεθούν, μετά τα «λοκντάουν» και τους πρωτόγνωρους περιορισμούς της πανδημίας. Αυτή η παγκόσμια τάση αποτυπώνεται και στη ζήτηση που εμφανίζει η Ελλάδα. Οι ενδείξεις από την έναρξη της σεζόν είναι τέτοιες που δικαιολογούν την εκτίμηση πως θα έχουμε συνολικά ένα θετικό ποσοτικό πρόσημο. Ωστόσο, πρέπει να έχουμε στο νου μας πως υπάρχουν γεωγραφικές διαφοροποιήσεις και η τουριστική κίνηση δεν ανακάμπτει με οριζόντιο τρόπο παντού. Γι’ αυτό και στο Ξ.Ε.Ε. αποφεύγουμε τις προβλέψεις και εστιάζουμε στην έρευνα επί του πεδίου ώστε από τα δεδομένα που συλλέγουμε να έχουμε μια πραγματική εικόνα. Από κει και πέρα, οι ξενοδόχοι θα βάλουμε τα δυνατά μας όπως κάνουμε πάντα για να πετύχουμε το καλύτερο που μπορούμε, έχοντας πλήρη συναίσθηση της σημασίας του τουρισμού για την οικονομία, η οποία την ώρα που προσπαθεί να κλείσει τις πληγές της από τις πρωτοφανείς συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία, καλείται να αντιμετωπίσει και νέες μεγάλες παγκόσμιες προκλήσεις.

Πιστεύετε ότι οι πολεμικές συγκρούσεις στην Ανατολική Ευρώπη, με τις όποιες επιπτώσεις στην παγκόσμια οικονομία και στον τουρισμό έχουν αρνητική επίδραση στη φετινή τουριστική σαιζόν;

Αναμφίβολα ο τουρισμός επηρεάζεται. Και άμεσα αλλά κυρίως έμμεσα, εξαιτίας των παράπλευρων οικονομικών συνέπειών του. Ο άμεσος αντίκτυπος αφορά στην απώλεια της ρωσικής και ουκρανικής αγοράς που αν και δεν έχουν μεγάλο μερίδιο στο τουριστικό ρεύμα προς τη χώρα μας, εντούτοις, είναι σημαντικές για συγκεκριμένους προορισμούς και επιχειρήσεις. Το μεγάλο πρόβλημα, ωστόσο, είναι πως η συνέχιση του πολέμου πέρα από το τεράστιο ανθρωπιστικό κόστος, επιδεινώνει τα προβλήματα της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας και του ενεργειακού κόστους. Έτσι, αντιμετωπίζουμε μια έκρηξη τιμών τόσο στην ενέργεια όσο επίσης στις πρώτες ύλες και τα τρόφιμα. Από τις έρευνες που κάνει το ΙΤΕΠ για λογαριασμό του Ξ.Ε.Ε. προκύπτει ότι οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν ένα ενεργειακό κόστος αυξημένο άνω του 100%, όπως και το κόστος των προμηθειών σε τρόφιμα που αυξάνεται εκθετικά και έχει ήδη ξεπεράσει το 35-40%. Υπό αυτές τις συνθήκες και με τις τιμές των πακέτων καθηλωμένες στα επίπεδα του 2019 αλλά και με τις απώλειες της προηγούμενης διετίας, καταλαβαίνετε πως η επιχειρηματική βιωσιμότητα για πολλά ξενοδοχεία έχει εξελιχθεί σε μια πολύ δύσκολη εξίσωση.

Ποια είναι η εκτίμησή σας για το πώς θα κινηθεί ο εσωτερικός τουρισμός φέτος; Υπάρχουν σκέψεις για την υλοποίηση δράσεων για την τόνωση του εσωτερικού τουρισμού, ο οποίος αποτελεί για συγκεκριμένους προορισμούς της χώρας τον κύριο αιμοδότη των ξενοδοχείων;

Όπως σας είπα, τα τελευταία δυο χρόνια αποφεύγουμε στο ΞΕΕ να κάνουμε προβλέψεις. Σε ό,τι αφορά τον εσωτερικό τουρισμό, είναι θετική η πρωτοβουλία του Υπουργείου Τουρισμού για το ανανεωμένο και χρηματοδοτικά ενισχυμένο πρόγραμμα «Τουρισμός για Όλους». Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ και αφορά σε 200.000 δικαιούχους, οι οποίοι θα λάβουν μία ψηφιακή κάρτα στα πρότυπα του «Freedom Pass».

Η αξιοποίηση κάθε δυνατότητας και κάθε ευκαιρίας για τη στήριξη των αναγκών της ελληνικής οικογένειας είναι πολύ σημαντική αυτή την περίοδο. Από την άλλη πλευρά, το επιδοτούμενο μοντέλο δεν είναι μακροπρόθεσμα βιώσιμο και ούτε φυσικά μπορεί να πολλαπλασιαστεί… Δυστυχώς, δεν έχουμε εξελίξει το μοντέλο αλλά ούτε και το πλαίσιο του εσωτερικού τουρισμού. Προσπάθειες που ξεκίνησαν όπως η διατακτική δεν συνεχίστηκαν παρά τις προτάσεις του Ξ.Ε.Ε. για επιμήκυνση και μονιμοποίηση του μέτρου αυτού. Η δυνατότητα να μπορεί ο ιδιωτικός τομέας να χρηματοδοτεί αφορολόγητα τις διακοπές όλων των εργαζόμενων της χώρας ήταν και παραμένει ένα μέτρο χωρίς κόστος το οποίο αναμφισβήτητα τονώνει τον εσωτερικό τουρισμό χωρίς κανένα απολύτως κόστος για το δημόσιο. Είναι, επίσης, εξαιρετικά σημαντικό να συζητηθούν τρόποι οι οποίοι θα μας απεγκλωβίσουν από το σχεδόν αποκλειστικό “αυγουστιάτικο” μοντέλο διακοπών. Κίνητρα και αποφάσεις οι οποίες θα στρέψουν το ενδιαφέρον προς εναλλακτικούς προορισμούς, θεματικού χαρακτήρα με γεωγραφική διασπορά. Επίσης, θα ξαναπώ εδώ πως θα πρέπει να σταματήσουμε να κοιτάμε το σήμερα αλλά να σχεδιάσουμε το αύριο. Όχι πώς θα πάει, λοιπόν, ο τουρισμός σήμερα αλλά πώς θα πρέπει να είναι σε 5 και σε 10 χρόνια!

Οι ψηφιακές πλατφόρμες κρατήσεων είναι πολύ διαδομένες και ανάμεσα στους Έλληνες ταξιδιώτες, οι οποίοι τις προτιμούν για να κλείσουν τη διαμονή και μετακίνησή τους. Ωστόσο, πρόσφατα υπήρξε καταγγελία του Ξ.Ε.Ε. για αθέμιτες πρακτικές των ψηφιακών αυτών εργαλείων. Τι θα συμβουλεύατε τους Έλληνες να προσέξουν όταν κάνουν κρατήσεις μέσω Online Travel Agents;

Πράγματι, το Ξ.Ε.Ε κατέθεσε στην Επιτροπή Ανταγωνισμού καταγγελία για αθέμιτες πρακτικές ψηφιακών πλατφορμών, οι οποίες εκμεταλλεύονται καταχρηστικά τη δεσπόζουσα θέση τους στη διαδικτυακή αγορά κρατήσεων.

Στην καταγγελία, πέρα από τη μη συμμόρφωση με προηγούμενες αποφάσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού σχετικά με τις αυθαίρετες ρήτρες ισοτιμιών που εξακολουθούν να επιβάλλονται από Online Travel Agencies (OTAs), δίνεται ειδική έμφαση στις μεθόδους παραπλανητικής διαφήμισης που έχουν αναπτυχθεί και συνεχίζονται μέσω των διαδικτυακών αναζητήσεων των χρηστών, όπως πιστοποιεί και σχετική έρευνα του Παρατηρητηρίου Παραπλανητικής Διαφήμισης που παρακολουθεί και καταγράφει για λογαριασμό του Ξ.Ε.Ε. τις πρακτικές αυτές. Το να ξέρεις τι είναι αυτό που αγοράζεις και πληρώνεις είναι δικαίωμα του χρήστη καταναλωτή. Και προς αυτή την κατεύθυνση έρχεται ενισχυτικά και ο νέος Νόμος για τις ψηφιακές αγορές ( Digital Markets Act – DMA) που εγκρίθηκε και τίθεται πλέον σε ισχύ στην Ευρωπαϊκή Ένωση, δικαιώνοντας τη δεκαετή προσπάθεια της HOTREC για συμμόρφωση των ψηφιακών πλατφορμών με ένα καθορισμένο πλαίσιο υποχρεώσεων και απαγορεύσεων.

Τι θα συμβουλεύατε, επίσης, όσους “ταλαντεύονται” μεταξύ Ξενοδοχείου και καταλύματος βραχυχρόνιας μίσθωσης (τύπου Airbnb);

Οι ξενοδόχοι δεν ανήκουμε σε αυτούς που αρνούνται να αποδεχθούν την εξέλιξη των πραγμάτων και πως η οικονομία διαμοιρασμού ήρθε για να μείνει. Καλοδεχούμενη λοιπόν. Αλλά είναι άλλο ένας ιδιώτης να κάνει μια βραχυχρόνια μίσθωση για ένα ακίνητό του και είναι άλλο να αγοράζονται πολυκατοικίες και να παριστάνουν τα ξενοδοχεία χωρίς να είναι. Χωρίς προϋποθέσεις, χωρίς πιστοποιήσεις και δικλείδες ασφαλείας για την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών. Δεν χωράει σε καμιά λογική να έχουμε από τη μια ένα υπερυθμισμένο ξενοδοχείο και από την άλλη μια παντελώς αρρύθμιστη βραχυχρόνια μίσθωση. Πρέπει να κάνουμε αυτό που έκαναν όλοι οι κορυφαίοι ευρωπαϊκοί προορισμοί και να σταματήσουμε να είμαστε η μόνη δυτική χώρα χωρίς ένα οριοθετημένο και ρυθμισμένο πλαίσιο για την οικονομία διαμοιρασμού. Το μόνο όπλο μας απέναντι στον πληθωρισμό και την ακρίβεια είναι η ανάπτυξη. Προϋπόθεση όμως της ανάπτυξης είναι ο υγιής ανταγωνισμός, ειδικά όταν αναφερόμαστε στον κλάδο της φιλοξενίας, στον οποίο εναποθέτει κάθε χρόνο η χώρα τις ελπίδες της. Για να μπορέσει όμως η φιλοξενία να δώσει αυτά που μπορεί στην οικονομία και την κοινωνία, πρέπει τουλάχιστον να μην υπονομεύεται με αθέμιτους τρόπους.