Η επανεκκίνηση του Τουρισμού σε αναμονή διαμόρφωσης κοινών πρωτοκόλλων της ΕΕ

Ρεπορτάζ απόδοση Μαργαρίτα Μανούσου

Η επανεκκίνηση του Τουρισμού σε αναμονή διαμόρφωσης κοινών πρωτοκόλλων της ΕΕ

ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ Η ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΕΝΙΑΙΩΝ ΚΑΝΟΝΩΝ ΓΙΑ ΑΣΦΑΛΗ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ & ΔΙΑΜΟΝΗ

Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, η πρώτη προτεραιότητα όλων όσον αφορά στην τουριστική δραστηριότητα, είναι η ασφάλεια των επισκετπών, των υπαλλήλων και των πολιτών βέβαια των κοινοτήτων στις οποίες θα πραγματοποιείται η όποια τουριστική δραστηριότητα.
Η ασφάλειά τους είναι ζωτικής σημασίας, πρέπει να θεσπιστούν και να υιοθετηθούν νέα πρόσθετα προληπτικά μέτρα για να εξασφαλίσουν και να πιστοποιήσουν την ασφάλεια υγειινής που θα παράσχεται στους πολίτες. Ασφάλεια υγειινής στους χώρους εργασίας για τους εργαζόμενους και για τους πελάτες.

Ο υπουργός Τουρισμού, κ. Χάρης Θεοχάρης, στην τηλεδιάσκεψη των υπουργών Τουρισμού της ΕΕ, σημείωσε ότι υπάρχει άμεση ανάγκη χάραξης και υλοποίησης ενιαίας ευρωπαϊκής στρατηγικής για την αναθέρμανση της ζήτησης και την επανεκκίνηση της τουριστικής βιομηχανίας η οποία αφορά στο 10% του ευρωπαϊκού ΑΕΠ και ανάλογου βέβαια αριθμού θέσεων εργασίας.
Απαραίτητα κρίνονται:
– Εφαρμογή ενιαίων κανόνων για την επανεκκίνηση εναέριων, θαλάσσιων και οδικών μεταφορών ώστε να εξασφαλιστεί η ασφαλής και απρόσκοπτη μετακίνηση των ταξιδιωτών της ΕΕ
– Διαμόρφωση κοινών πρωτοκόλλων για αεροδρόμιο, ξενοδοχεία, ΜΜΜ, εστίασης κ.α.
– Δημιουργία Ταμείου Ανάκαμψης για τον Τουρισμό σε ευρωπαϊκό επίπεδο
– Παροχή ευέλικτων χρηματοδοτικών εργαλείων τόσο για τη βραχυπρόθεσμη αντιμετώπιση της κρίσης (voucher για αεροπορικές αποζημιώσεις, υποστήριξη εργασίας, στήριξη της ζήτησης κ.α) όσο και για τη μακροπρόθεσμη αντιμετώπιση της κρίσης.
– Στο πλαίσιο αυτό ο κ. Θεοχάρης σημείωσε, ότι θα ήταν χρήσιμο ένα νέο ΕΣΠΑ (Εταιρικό Σύμφωνο για το Πλαίσιο Ανάπτυξης) με αντίστοιχα επιχειρησιακά προγράμματα για τον τουρισμό.

Πολλές από τις προτάσεις του Έλληνα υπουργού βρήκαν θετική ανταπόκριση από τους Ευρωπαίους ομολόγους του. Σε αναμονή ανακοινώσεων από τον Ευρωπαίο Επίτροπο κ. Thierry Breton για τα επόμενα βήματα αντιμετώπισης της κρίσης από την ΕΕ.

Η χώρα μας συνυπέγραψε μαζί με οκτώ άλλες χώρες – εταίρους (Ισπανία, Γαλλία, Ρουμανία, Ιταλία, Μάλτα, Κύπρος, Βουλγαρία, Πορτογαλία) κοινή θέση η οποία προωθήθηκε από την Ισπανία και στην οποία μεταξύ άλλων τονίζεται ότι είναι επείγον η Ευρωπαϊκή Ένωση να υποστηρίξει, μέσω του προγράμματος SURE της Ευρωπαϊκής Επιτροπής καθώς και μέσω του Πανευρωπαϊκού ταμείου εγγυήσεων που δημιούργησε η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, τη στρατηγική διατήρησης των παραγωγικών δομών και της απασχόλησης στην τουριστική βιομηχανία, καθ’ όλη τη διάρκεια της κρίσης.

ΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΟΥ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑΚΟΥ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟΥ ΕΛΛΑΔΑΣ, Κ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΟΥ, ΣΕ ΑΝΑΜΟΝΗ ΕΠΑΝΑΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΩΝ


Σε πρόσφατη δήλωσή του, ο πρόεδρος του Ξεοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας, κ. Αλέξανδρος Βασιλικός αποσαφηνίζει την εικόνα αναμονής επαναλειτουργίας των ξενοδοχείων. Όπως σημειώνει ο κ. Βασιλικός, στη φάση της επανεκκίνησης της οικονομίας και της κοινωνίας της χώρας, στη μεγάλη συλλογική προσπάθεια, οι Έλληνες ξενοδόχοι έχουν να διαδραματίσουν πρωταγωνιστικό ρόλο.
Αφενός για να ξεκαθαρίσει το περιβάλλον μέσα στο οποίο οι ξενοδόχοι θα κληθούν να λάβουν κρίσιμες επιχειρηματικές αποφάσεις και αφετέρου για να υπάρξει εύλογος χρόνος για την προετοιμασία των ξενοδοχείων και την εκπαίδευση του προσωπικού στα υγειονομικά πρωτόκολλα που θα εφαρμοστούν για την ασφάλεια επισκεπτών, εργαζομένων και τοπικών κοινωνιών.
Ταυτόχρονα, αναδεικνύεται η αναγκαιότητα τολμηρών μέτρων για τη στήριξη του ελληνικού τουρισμού. Σε αυτήν την κατεύθυνση υπάρχει συνεχής συνεργασία τόσο με το αρμόδιο Υπουργείο Τουρισμού όσο και με όλους τους φορείς.
Ζητούμενο είναι να οικοδομηθεί σε στέρεα θεμέλια η απαραίτητη γέφυρα ελπίδας, με ρευστότητα για τις επιχειρήσεις, επιδότηση για την εργασία και βελτιωμένη ανταγωνιστικότητα για το προϊόν, ώστε τότε οι ξενοδόχοι να είναι στην πρώτη γραμμή για να σηκωθεί ψηλά ο ελληνικός τουρισμός και η ελληνική οικνομία!

Ο ΣΕΤΕ & ΟΙ 13 ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΙ ΦΟΡΕΙΣ-ΜΕΛΗ ΤΟΥ, ΜΕ ΚΟΙΝΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΠΘ Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ, ΘΕΤΟΥΝ ΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΠΑΝΕΚΚΙΝΗΣΗΣ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΜΕ ΡΕΑΛΙΣΜΟ & ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ

Επιστολή ΣΕΤΕ προς τον Πρωθυπουργό, κύριο Κυριάκο Μητσοτάκη, με κοινοποίηση προς κκ. Γρηγόρη Δημητριάδη, Γενικό Γραμματέα Πρωθυπουργού – Χρήστο Σταϊκούρα, Υπουργό Οικονομικών – Γιάννη Βρούτση, Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων – Χάρη Θεοχάρη, Υπουργό Τουρισμού – Άκη Σκέρτσο, Υφυπουργό στον Πρωθυπουργό
Στην επιστολή αυτή, την οποία προσυπογράφουν και οι 13 πανελλήνιες ενώσεις, μέλη του ΣΕΤΕ, που εκπροσωπούν όλους τους κλάδους του τουρισμού, ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ, κ. Γιάννης Ρέτσος, χαιρετίζει τη συνέχιση της μεγάλης προσπάθειας που καταβάλει η κυβέρνηση και η κοινωνία για να διαφυλαχθεί το υγειονομικό κεκτημένο. Τα δεδομένα βέβαια των επόμενων εβδομάδων θα καθορίσουν τελικά και τη διαδικασία επανεκκίνησης της οικονομίας, επομένως και του τουρισμού.
Όπως αναφέρει ο κ. Ρέτσος, στην κοινή συνεδρίαση που πραγματοποίησε ο ΣΕΤΕ, διατυπώθηκε η πεποίθηση και βούληση να κινηθούν σε ένα πλαίσιο ρεαλισμού και αξιοπιστίας, θέτοντας καταρχήν τα πιο ουσιώδη ζητήματα που αφορούν οριζόντια τον τομέα.
Τα επιμέρους θέματα και αιτήματα του κάθε κλάδου, θα τεθούν στα αρμόδια υπουργεία και ο ΣΕΤΕ θα είναι αρωγός όπου χρειαστεί. Με ορίζοντα λοιπόν επανεκκίνησης των τουριστικών επιχειρήσεων τις αρχές Ιουνίου, εφόσον αυτό καταστεί εφικτό από τα υγειονομικά δεδομένα, κάτι που όλοι εύχονται και ελπίζουν, σημειώνει ότι πρέπει να έχουν ξεκαθαριστεί τα ακόλουθα τέσσερα ζητήματα:

1. Υγειονομικά πρωτόκολλα λειτουργίας: Έχει ήδη αναφερθεί σε προηγούμενη επικοινωνία, τουρισμός/μεταφορές δε θα μπορέσουν να λειτουργήσουν, χωρίς κοινά ευρωπαϊκά πρωτόκολλα για ελεγχόμενες υγειονομικά μετακινήσεις.
Όπως φαίνεται η κοινή ευρωπαϊκή δράση καθυστερεί, οι διακρατικές συμφωνίες δείχνουν να είναι πλέον πιο πιθανές. Πρέπει εντός Μαΐου, να υπάρχουν εθνικά υγειονομικά πρωτόκολλα λειτουργίας, για το σύνολο των τουριστικών επιχειρήσεων.
Τα πρωτόκολλα αυτά πρέπει να είναι ρεαλιστικά και βιώσιμα, πάντα εντός των υγειονομικών δεσμεύσεων και να μπορούν να εφαρμοστούν και από μικρές επιχειρήσεις, οι οποίες αποτελούν την πλειονότητα του τουριστικού τομέα στην Ελλάδα.
Ήδη άλλωστε έχει ενημερωθεί το Υπουργείο Τουρισμού και ο ΕΟΔΥ, ότι έως τις 11.05.20 ο ΣΕΤΕ θα παραδώσει ολοκληρωμένο σχέδιο προς επεξεργασία προκειμένου να γίνουν όλα έγκαιρα.

2. Προγράμματα επιδότησης εργασίας και εργαζομένων, τουλάχιστον για όλο το 2020: Στο πλαίσιο της λογικής του διαμοιρασμού των υποχρεώσεων (burden sharing), για να μπορέσουν να διατηρηθούν θέσεις εργασίας σε ένα περιβάλλον σχεδόν μηδενικών εσόδων για απροσδιόριστο χρονικό διάστημα, θα πρέπει να προκύψει άμεσα πρόγραμμα επιδότησης της απασχόλησης, που θα μοιράζει το κόστος εργασίας μεταξύ επιχείρησης, κράτους και εργαζόμενου, με τρόπο δίκαιο και σύμφωνα με τις αντοχές, ανάγκες και δυνατότητες των μερών.
Ήδη,παρόμοια προγράμματα εφαρμόζονται σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Επιπλέον, πρέπει συνυπολογιστεί το ότι δεδομένου ότι πολλές από τις εποχικές επιχειρήσεις δε θα καταφέρουν να λειτουργήσουν φέτος, μεγάλο μέρος των περίπου 700.000 εργαζομένων του τουρισμού (στοιχεία του Q3 2019), θα παραμείνει άνεργο. Χρειάζεται λοιπόν δίχτυ προστασίας και διεύρυνση του ταμείου ανεργίας, αλλά και κίνητρο λειτουργίας επιχειρήσεων, έστω και για μικρό μέρος της σεζόν, προκειμένου να ανακοπεί το κύμα ανεργίας.

3.Μείωση του ΦΠΑ από 01.06.20 και για όσο χρόνο χρειαστεί να ανακτηθεί το χαμένο έδαφος: της διαμονής στο 6%, όλης της εστίασης στο 13%, της υπηρεσίας του τουριστικού πακέτου στο 13%, των εγχώριων μεταφορών στο 13% και του θαλάσσιου τουρισμού στο 13%.
Στην επιστολή σημειώνεται ότι παρότι είναι κατανοητή η δυσκολία της δημοσιονομικής άσκησης, θεωρείται, ότι ειδικά για το 2021 και εφόσον η πανδημία έχει αντιμετωπιστεί ιατρικά διεθνώς, οι ανταγωνιστικοί συντελεστές ΦΠΑ θα επιτρέψουν να διεκδικηθεί μερίδιο αγοράς, από ανταγωνιστές που στη διαχείριση της πανδημίας υστέρησαν πολύ σε σχέση με την Ελλάδα, αλλά θα επιστρέψουν δυνατοί και με πολύ χαμηλότερους συντελεστές, με ότι αυτό συνεπάγεται για την ανταγωνιστικότητα των τιμών.

4.Μη καταβολή προκαταβολής φόρου εισοδήματος για το 2020. Το μέτρο δεν έχει καμία δημοσιονομική επίπτωση και εκτός αυτού, το 2021 με το σύνολο των επιχειρήσεων ζημιογόνο, ο συμψηφισμός προκαταβολής-ζημιών θα είναι αναγκαστικός. Άρα,η άμεση εφαρμογή θα τονώσει τη ρευστότητα των επιχειρήσεων τώρα που την έχουν απόλυτη ανάγκη.
Κλείνοντας την επιστολή ο κ. Γιάννης Ρέτσος ως πρόεδρος του ΣΕΤΕ και οι πρόεδροι των 13 ενώσεων που την συνυπογράφουν, ευχαριστούν θερμά τον πρωθυπουργό και τους αρμόδιους για τις εως τώρα ενέργειες, προσβέποντας στην ανταπόκρισή τους ώστε να συνεχίσει ο τουρισμός να στηρίζει την κοινωνία, την οικονομία και τη χώρα.

Γιάννης Ρέτσος ΣΕΤΕ, Ευτύχιος Βασιλάκης Aegean Airlines, Γρηγόρης Τάσιος ΠΟΞ, Λύσανδρος Τσιλίδης ΗΑΤΤΑ, Παναγιώτης Τοκούζης ΣΕΤΚΕ, Άρης Μαρίνης ΓΕΠΟΕΤ, Μιχάλης Σακέλλης ΣΕΕΝ, Αντώνης Στελλιάτος ΕΠΕΣΤ, Αγγελος Καρακώστας ΕΛΙΜΕ, Ιωσήφ Μαστοραντωνάκης ΕΕΑΕ, Σταύρος Κατσικάδης ΕΜΑΕ, Δημήτρης Μαγγιώρος ΣΤΕΕΑΕ, Ρένα Τόλη HAPCO, Μιχάλης Φλεριανός ΣΑΑΕ, Στέφανος Σιδηρόπουλος ΣΕΤΕΥΔΑ

O ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΩΝ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΡΕΘΥΜΝΟΥ ΚΡΗΤΗΣ, Κ. ΜΑΝΩΛΗΣ ΤΣΑΚΑΛΑΚΗΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΖΕΤΑΙ ΓΙΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΑΣΤΙΚΗΣ ΕΥΘΥΝΗΣ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΑ ΥΓΙΕΙΝΗΣ ΣΤΑ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ

Αστική ευθύνη απέναντι στους πελάτες των ξενοδοχείων
Ο κ. Τσακαλάκης υπογραμμίζει ότι το πρώτο θέμα που πρέπει να λυθεί είναι της αστικής ευθύνης σε περίπτωση που κάποιος από τους πελάτες ενός ξενοδοχείου, είτε μολυνθεί στον προορισμό ή έρθει μολυσμένος και μολύνει άλλους. Σημειώνει βέβαια ότι, σε καμμία περίπτωση, δεν μπαίνει το επιχειρείν πάνω από την ανθρώπινη ζωή και την υγεία των πελατών, του προσωπικού που θα δουλέψει, των οικογενειών τους αλλά και όλης της ελληνικής τοπικής κοινωνίας. Ένα άλλο σημαντικό ζήτημα που αναφέρει ο κ. Τσακαλάκης αφορά στην πιθανότητα κάποιος πελάτης σε περίπτωση που κολλήσει κορωνοϊό, να στραφεί νομικά εναντίον της ξενοδοχειακής μονάδας,.
Χαρακτηριστικά ο κ. Τσακαλάκης αναφέρει πελάτη των ξενοδοχείων της εταιρείας του που στο παρελθόν για μία απλή γαστρενετρίτιδα ταλαιπωρούσε την εταιρεία για τρία χρόνια στα δικαστήρια και ζητούσε αποζημιώσεις της τάξεως των 15.000 και 20.000 λιρών Αγγλίας.
Σημειώνει μάλιστα ότι σήμερα καμία ασφαλιστική εταιρεία δεν αναλαμβάνει να κάνει ασφάλεια σε ξενοδοχείο για τον κορωνοϊό.
Τα υγειονομικά πρωτόκολλα
Το δεύτερο σημαντικό θέμα που απασχολεί τους ξενοδόχους σήμερα αφορά στα υγειονομικά πρωτόκολλα. Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, υπάρχουν κάποιες οδηγίες αλλά πρέπει να ξεκαθαριστούν οι θέσεις της ΕΕ. Αν αναγγελθούν ελληνικά πρωτόκολλα, ενδέχεται να είναι πρωτόκολλα τα οποία να μην τα συμμερίζονται οι λαοί που θα θέλουν να έρθουν για διακοπές. Ενδέχεται να τα βρίσκουν ιδιαιτέρως χαλαρά ή ιδιαιτέρως αυστηρά έναντι των χωρών τους ή κάποιων άλλων ανταγωνιστών και επομένως να μην επιλέξουν την Ελλάδα για διακοπές.

Εστίαση και ξενοδοχεία
Σύμφωνα με τον κ. Τσακαλάκη, ένα άλλο σημαντικό ζήτημα που ανησυχεί τους ξενοδόχους, αφορά στους χώρους εστίασης των ξενοδοχείων. Από την πολιτεία τα μέτρα για τη λειτουργία των χώρων εστίασης απαιτούν τα τραπέζια να είναι σε απόσταση μεταξύ τους και να εξυπηρετούν ως 4 άτομα στο καθένα. Ο πρόεδρος των ξενοδόχων Ρεθύμνου, υπενθυμίζει ότι τα περισσότερα ξενοδοχεία 12μηνης λειτουργίας στην Ελλάδα δεν διαθέτουν εξωτερικούς χώρους. Παράλληλα, αναρωτιέται για τον τρόπο σερβιρίσματος. Όλοι γνωρίζουν ότι το σύστημα που επικρατεί είναι ο μπουφές που ο πελάτης επιλέγει τι θα πάρει για το γεύμα του. Αν δεν επιτραπεί να λειτουργήσουν οι μπουφέδες, θα πρέπει να σερβίρονται τα εδέσματα σε πιάτο με μεμβράνη ή να σερβίρουν πακέτα; Πολλά είναι τα καίρια ερωτήματα τις απαντήσεις των οποίων δεν γνωρίζουν σήμερα οι ξενοδόχοι. Μήπως θα πρέπει να σερβίρονται από σερβιτόρους με μάσκα, γάντια και ειδική στολή; Υπάρχει και η περίπτωση για πρωινό στο δωμάτιο γεγονός που θα απαιτούσε περισσότερο προσωπικό για το room service.
Κλείνοντας την τοποθέτησή του ο κ. Τσακαλάκης υπενθυμίζει ότι, μπορεί ο κορωνοϊός να έχει προξενήσει την ανάγκη τήρησης κανόνων ασφαλείας για τις αποστάσεις και για την υγιεινή, ωστόσο τα ξενοδοχεία έχουν κατασκευασθεί ως χώροι αναψυχής και όχι ως νοσοκομεία ή φυλακές. Η αστυνόμευση του πελάτη δεν αρμόζει ούτε είναι εύκολη στο χώρο του ξενοδοχείου.