Συνέντευξη της αντιπροέδρου του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος και προέδρου της Ένωσης Ξενοδόχων Λαγανά Ζακύνθου, κας Χριστίνας Τετράδη, στο grtraveller και στη Μαργαρίτα Μανούσου
Η αντιπρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος και πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Λαγανά Ζακύνθου, κα Χριστίνα Τετράδη, μιλά στο grtraveller για τη δυναμική και τις προκλήσεις της φετινής τουριστικής σεζόν.
Πώς προβλέπετε ότι θα κινηθούν οι αφίξεις το 2022 σε σχέση με το 2021 και 2019; Είναι βέβαιο ότι ο πόλεμος της Ρωσίας στην Ουκρανία, θα μειώσει σημαντικά τον αριθμό των επισκεπτών από αυτές τις αγορές. Έχετε κάνει κινήσεις που θα βοηθήσουν στην προσέλκυση επισκεπτών από άλλες αγορές;
Η φετινή σεζόν έχει θετικά μηνύματα και διαγράφεται δυναμική. Όμως, ο παρατεταμένος πόλεμος στην Ουκρανία έχει αλλάξει τα δεδομένα. Η βασική συνέπεια είναι ότι «ξεχνάμε» πλέον τις αγορές της Ρωσίας και της Ουκρανίας, ενώ έχουν αρχίσει να εντοπίζονται προβλήματα και στην κίνηση από την Πολωνία και τη Ρουμανία. Ειδικότερα, το 2019 είχαμε γύρω στο μισό εκατομμύριο Ρώσους με το αντίστοιχο μισό δις έσοδα περίπου και γύρω στους 150.000 Ουκρανούς.
Φέτος, οι αφίξεις είναι δυνητικές, αλλά σε κάθε περίπτωση δεν προβλέπαμε τέτοια νούμερα. Είναι ένα ποσοστό το οποίο μπορεί να απορροφηθεί από τις άλλες αγορές. Σίγουρα υπάρχουν κάποιες αποκλειστικές συνεργασίες, εκεί σαφώς είναι πρόβλημα. Και στόχος είναι να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε.
Ειδικά η Πολωνία, η οποία ήταν η υπ΄ αριθμόν δυο σε κρατήσεις και αφίξεις στα νησιά του Ιουνίου το 2021, έχει μεταθέσει το πραγματικό άνοιγμα από τον Μάιο για μετά τις 15 Ιουνίου, ενώ έχει μειώσει και τον αριθμό των δωματίων των υπογεγραμμένων συμβολαίων. Προς το παρόν, η κίνηση από Βρετανία, Γερμανία, Γαλλία, Ολλανδία, Ιταλία, δεν έχει επηρεαστεί.
Οι επιχειρήσεις […] λειτουργούν με τιμές 2019,
προκειμένου μέσα στην πανδημία και κατά την έξοδο μας
από αυτήν να καταστήσουμε
το τουριστικό προϊόν της χώρας μας ανταγωνιστικό.
Στα θετικά στοιχεία μπορούμε να συμπεριλάβουμε και την αύξηση των απευθείας αεροπορικών δρομολογίων από τις ΗΠΑ, που βοηθούν πολύ την τουριστική κίνηση. Πρόκειται για μια αγορά δυναμική, ποιοτική και με αγοραστική δύναμη υψηλότερη του μέσου όρου.
Μια άλλη παράμετρος που δεν μας επιτρέπει προβλέψεις είναι και το ενδεχόμενο ότι φέτος θα κινηθούμε σε κρατήσεις τελευταίας στιγμής, κάτι που δεν βοηθάει και τον προγραμματισμό.
Σε ό,τι αφορά τους αριθμούς, είναι δύσκολο να γίνει οποιαδήποτε πρόβλεψη τη στιγμή που ο πόλεμος είναι ακόμη σε εξέλιξη, όπως και η ενεργειακή κρίση.
Η αύξηση του κόστους της ενέργειας, το οποίο αναμένεται ότι θα επιβαρύνει και τις τιμές των αεροπορικών & ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, πιστεύετε ότι θα επηρεάσει το τουριστικό προϊόν της Ζακύνθου;
Ομολογουμένως τα κόστη έχουν φθάσει σε πάρα πολύ υψηλά επίπεδα. Το ενεργειακό κόστος παρουσιάζει μια αύξηση 80%, ενώ στα αναλώσιμα αλλά και τις πρώτες ύλες, όπως τα τρόφιμα, η αύξηση του κόστους φθάνει και το 30-50%. Σε σχέση με τις προμήθειες κινούμαστε σε δεδομένα «χρηματιστηριακής» αγοράς με συνεχείς αυξήσεις τιμών, χωρίς να ξέρουμε που θα σταματήσει. Φανταστείτε ότι οι προμηθευτές μας αλλάζουν σχεδόν κάθε εβδομάδα τιμοκαταλόγους. Αρκετοί ξενοδόχοι δεν άνοιξαν τα ξενοδοχεία τους με χαμηλές πληρότητες, άνοιξαν μετά τα τέλη Μαΐου ή και Ιούνιο ή και όχι ακόμα, περιμένοντας οι πληρότητες να ξεπεράσουν το 50%.
Ποιες προβλέπετε ότι θα είναι οι τιμές του τουριστικού προϊόντος στη Ζάκυνθο το 2022 συγκριτικά με το 2021 -2019;
Οι επιχειρήσεις λόγω κλεισμένων συμβολαίων με τους tour operators λειτουργούν με τιμές 2019, όπως συνέβη και το 2020 και το 2021 προκειμένου μέσα στην πανδημία και κατά την έξοδο μας από αυτήν να καταστήσουμε το τουριστικό προϊόν της χώρας μας ανταγωνιστικό. Παράλληλα, υπάρχει και ένας αρκετά μεγάλος αριθμός επισκεπτών που έρχονται με τα voucher του 2019 καθ του 2020. Στην ίδια λογική, λόγω του ενεργειακού κόστους, θεωρείται πολύ πιθανή και η αύξηση της τιμής των πακέτων, με αποτέλεσμα ο μέσος Ευρωπαίος καταναλωτής να μην μπορέσει να αντεπεξέλθει στο κόστος. Πέρα από την αβεβαιότητα που επικρατεί, οι επιχειρήσεις δεν θα μπορέσουν να απορροφήσουν το αυξημένο κόστος και ένα μέρος του θα μετακυλήσει στο τελικό πακέτο σίγουρα για το 2023.