Η ανάκαμψη της τουριστικής βιομηχανίας, οι προκλήσεις του ξενοδοχειακού κλάδου και το «Ταμείο Επιβίωσης». Ο πρόεδρος της Πα-νελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ), κ. Γρηγόρης Τάσιος, ανανέωσε τη θητεία του και μιλάει στο grtraveller για την προσφορά του ξενοδοχείου στην οικονομία και την κοινωνία, και καταθέτει προτάσεις για την «επόμενη μέρα.»
Πόσο δύσκολος θα είναι ο χειμώνας που έχουμε μπροστά μας για τον κλάδο του τουρισμού και τους ανθρώπους που έχουν επενδύσει σε αυτό τον τομέα;
Με το ταμείο στο μηδέν, είναι ένας εξαιρετικά δύσκολος χειμώνας για τα ξενοδοχεία, ειδικά αυτά της 12μηνης λειτουργίας. Η «βαρυχειμωνιά» είναι αναπόφευκτη. Το ζήτημα είναι κατά πόσο το ελληνικό ξενοδοχείο που έχει αποδείξει τη μεγάλη προσφορά του στην οικονομία και την κοινωνία, θα υποστηριχτεί σε αυτή τη δύσκολη ώρα του. Ακριβώς από αυτό θα εξαρτηθεί η έκβαση του αγώνα επιβίωσης που δίνουμε όλοι οι ξενοδόχοι από τη μια άκρη της χώρας ως την άλλη. Κι όταν αναφέρομαι σε στήριξη, δεν εννοώ τα επιστρεπτέα ποσά τα οποία είναι δάνεια και θα πρέπει να αποπληρωθούν.
Χρειάζεται ψυχραιμία γιατί ο πανικός οδηγεί πάντα σε λάθος αποφάσεις αλλά χρειάζεται και “Ταμείο Επιβίωσης” ώστε κάθε ξενοδόχος να νιώθει πως έχει τουλάχιστον τις “πρώτες βοήθειες” για να αντέξει…
Ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις και ποια μέτρα στήριξης θα απαιτηθούν;
Πρόκληση είναι η επιβίωση. Είναι ξεκάθαρο αυτό. Χρειάζεται ψυχραιμία γιατί ο πανικός οδηγεί πάντα σε λάθος αποφάσεις αλλά χρειάζεται και «Ταμείο Επιβίωσης» ώστε κάθε ξενοδόχος να νιώθει πως έχει τουλάχιστον τις «πρώτες βοήθειες» για να αντέξει μέχρι να αρχίσει ο κύκλος της ανάκαμψης για τη χώρα και τον τουρισμό. Είναι κρίσιμο το διάστημα που διανύουμε και θα συνεχίσει να είναι όλο το χειμώνα, καθώς η εξέλιξη της πανδημίας «παγώνει» τα πάντα. Για τα μέτρα που απαιτούνται η ΠΟΞ έχει καταθέσει ολοκληρωμένες προτάσεις ενίσχυσης της ρευστότητας που είναι το οξυγόνο κάθε επιχείρησης, υπογραμμίζοντας ταυτόχρονα πως θα πρέπει να μην σφίγγεται όλο και περισσότερο η θηλιά του δανεισμού στο λαιμό του ξενοδοχείου. Ανάσα θέλουμε, όχι επιστρεπτέα δάνεια.
Θα μπορέσει η τουριστική βιομηχανία να «ανεβάσει στροφές» τo 2021, ακόμη και εάν συνεχισθεί η πανδημία;
Τα ξενοδοχεία εφάρμοσανμε ευλάβεια τα υγειονομικά πρωτόκολλα και προστάτευσαν την υγειονομική αξιοπιστία της χώρας.
Παρά τα αισιόδοξα νέα, η αλήθεια είναι πως ακόμη δεν έχουμε δει εμβόλιο σε μπουκαλάκι με ετικέτα και έγκριση ασφάλειας. Συνεπώς έχουμε δρόμο ακόμη και η εκτίμηση είναι πως θα δούμε ανάκαμψη από το 22. Αν τα νέα συνεχίσουν να είναι καλά στο μέτωπο των εμβολίων, αυτό που μπορούμε ρεαλιστικά να προσδοκούμε από το 21 είναι να δώσει τουλάχιστον τα διπλά από το 20 και να γίνει χρονιά – σκαλί για την ανάκαμψη του 22.
Ανανεώσατε πρόσφατα τη θητεία σας ως πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ ). Ποιες είναι οι σημαντικότερες προκλήσεις και οι διαφορές ανάμεσα στις δύο θητείες;
Κοιτάξτε, σήμερα βιώνουμε μια πρωτοφανή κατάσταση για τον τουρισμό και το ξενοδοχείο που δεν έχει ιστορικό προηγούμενο. Αυτό είναι που κάνει και τη μεγάλη διαφορά στην αποστολή της ΠΟΞ. Να κερδηθεί ο αγώνας επιβίωσης όλων των συναδέλφων, να μη μείνει κανένας πίσω και να είμαστε όλοι όρθιοι, επιχειρήσεις και εργαζόμενοι, για να πάμε μπροστά τον ελληνικό τουρισμό.
Από κει κι έπειτα υπάρχουν και τέσσερις σταθερές προκλήσεις για την ΠΟΞ. Πρώτη η ρύθμιση των εργασιακών σχέσεων και η ανελαστική δαπάνη στο μισθολογικό κόστος (υψηλές ασφαλιστικές εισφορές). Δεύτερη πρόκληση είναι η ουσιαστική και υπεύθυνη συμμετοχή μας στον κοινωνικό διάλογο ώστε να μας ακούσει η εκάστοτε κυβέρνηση, να λύνονται πιο σύντομα τα προβλήματα και να προχωράμε μπροστά. Τρίτη σταθερή πρόκληση η ακόμη μεγαλύτερη συσπείρωση των μελών μας. Κι αξίζει εδώ να σημειώσω πως από 38 ενώσεις το 2017 πετύχαμε σήμερα η ΠΟΞ να εκπροσωπεί 52 ενώσεις. Τέταρτη και πολύ σημαντική, η εκπαίδευση και κατάρτιση του ανθρώπινου δυναμικού και η θετική συμβολή τόσο στην αναβάθμιση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος όσο και στην ενίσχυση της απασχόλησης στη χώρα μας, ειδικά για τη νέα γενιά που αξίζει την ευκαιρία να κάνει μια επιτυχημένη καριέρα.
Τα ξενοδοχεία εξαιρέθηκαν από το δεύτερο lockdown. Είναι μια επιβράβευση ότι δεν θεωρούνται επιχειρήσεις επικινδυνότητας;
Σίγουρα δεν είναι επιχειρήσεις επικινδυνότητας κι αυτό αποδείχθηκε με την άριστη υγειονομική διαχείριση που πέτυχε ο κλάδος, εφαρμόζοντας με ευλάβεια τα υγειονομικά πρωτόκολλα και προστατεύοντας την υγειονομική αξιοπιστία της χώρας.
Παρά ταύτα δεν θεωρώ πως πρόκειται για επιβράβευση. Έτσι κι αλλιώς και τα ξενοδοχεία που μένουν ανοιχτά αυτή τη στιγμή δεν έχουν κανένα απολύτως αντικείμενο. Αν έκλειναν με κυβερνητική εντολή δεν θα άλλαζε κάτι, ούτε και θα προέκυπτε καμία πρόσθετη επιβάρυνση για τη στήριξή τους απ’ ότι προβλέπεται μέχρι σήμερα. Ειλικρινά λοιπόν αναρωτιέμαι για το στόχο της εξαίρεσης.
Μπορεί να κρατάμε τις φυσικές αποστάσεις αλλά σε όλα τα επίπεδα, η ενότητα είναι προϋπόθεση για να αντέξουμε και να πάμε μπροστά.
O θεματικός τουρισμός έχει ενισχύσει την τουριστική δυναμική της Ελλάδας; Ποιος είδος του κυριαρχεί;
Υπάρχει πράγματι δυναμική, η οποία μπορεί να εμπλουτίσει θεματικά το προϊόν μας. Όπως οι περιηγητικές διαδρομές, το mountain biking, η γαστρονομική εμπειρία και ασφαλώς η επίσκεψη αρχαιολογικών χώρων, μουσείων, χώρων πολιτισμού, κ.λπ. Εκεί λοιπόν που έχουμε αποδεδειγμένα πλεονεκτήματα εκεί θα πρέπει να σχεδιάσουμε και να επενδύσουμε προκειμένου να ανταποκριθούμε άμεσα και αποτελεσματικά σε διαφαινόμενες παγκόσμιες τάσεις στην τουριστική εμπειρία, οι οποίες αναμένεται να ενισχυθούν ακόμη περισσότερο στην μεταπανδημική περίοδο.
Ποιο είναι το αισιόδοξο μήνυμα που θα μπορούσε να «γεννηθεί» μέσα από την περίοδο που διανύουμε;
Μπορεί να κρατάμε τις φυσικές αποστάσεις αλλά σε όλα τα επίπεδα, η ενότητα είναι προϋπόθεση για να αντέξουμε και να πάμε μπροστά. Αυτή την ενότητα επιβεβαιώνει και ο ξενοδοχειακός κλάδος και είναι το πιο αποτελεσματικό όπλο μας στον αγώνα για επιβίωση και ανάκαμψη, ώστε όρθιοι να συνεχίσουμε στις επόμενες σεζόν την προσφορά μας στην οικονομία και την πατρίδα.
Ποιοι είναι οι δύο αγαπημένοι σας προορισμοί στην Ελλάδα και το εξωτερικό;
Για την Ελλάδα δεν το συζητάμε αφού «σαν την Χαλκιδική δεν έχει». Για το εξωτερικό, την προτίμησή μου αυτή την περίοδο έχει η Αυστρία. Είναι κι αυτή μια χώρα που συνδυάζει τη φύση με το πνεύμα και γι αυτό μπορούμε να πάρουμε και πολύ χρήσιμα μαθήματα για τη διαχείριση είτε ορεινών είτε αστικών προορισμών.