H ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ (B΄ μέρος)

ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ ΜΙΧΑΛΗ ΜΑΡΚΟΥ, MBA*  ΔΙΕΥΘΥΝΤΙΚΟ ΣΤΕΛΕΧΟΣ,  ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ & ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ/ MARKETING

Στάση & Κίνηση Κεφαλιού

Το κεφάλι κινείται όταν μιλάμε και όταν ακούμε και η πιο συχνή κίνηση που κάνουμε είναι το νεύμα. Το νεύμα δείχνει συμφωνία, επιβεβαίωση, επιδοκιμασία. Η ταχύτητα του γνεψίματος μπορεί να φανερώσει την υπομονή ή την έλλειψη υπομονής του ακροατή. Το αργό γνέψιμο δείχνει πως ο ακροατής ενδιαφέρεται για όσα λέει ο ομιλητής, ενώ το γρήγορο γνέψιμο δείχνει στον συνομιλητή σας ότι έχετε ακούσει αρκετά ή ότι θέλετε να τελειώσει μια συζήτηση ή ότι ζητάτε την ευκαιρία να μιλήσετε και εσείς. Το γνέψιμο με το κεφάλι είναι ένα θαυμάσιο εργαλείο για να δημιουργηθεί φιλική ατμόσφαιρα και να επιτευχθεί μια συμφωνία και συνεργασία.

Οι βασικές στάσεις του κεφαλιού είναι τρεις. Στην πρώτη (στην ουδέτερη στάση), το άτομο δεν κλίνει το κεφάλι του ούτε δεξιά αλλά ούτε αριστερά και κρατεί μια σταθερή βλεμματική επαφή προς τα μπροστά. Η κλίση του κεφαλιού προς τα δεξιά ή τα αριστερά, αποδεικνύει έναν εκτεθειμένο και πολλές φορές ευάλωτο λαιμό και κάνει το άτομο να μοιάζει μικρότερο και πιο υποταγμένο.

Όταν κάποιος χαμογελάει και παράλληλα γέρνει ελαφρώς το κεφάλι προς το μέρος μας, υποδηλώνει ενδιαφέρον.
Όταν κάποιος έχει το κεφάλι ψηλά με μια ελαφριά κίνηση προς τα πίσω, αυτό υποδεικνύει υπεροψία ή επιθετική στάση. Όταν δε, το κεφάλι χαμηλώνει αυτό σημαίνει υπακοή, ταπεινότητα, αποδοκιμασία ή απόρριψη. Επίσης, μπορεί να σημαίνει ντροπή ή ότι κρατά απόσταση εξαιτίας της δυσπιστίας του. Όταν κάποιος χαμογελάει και παράλληλα γέρνει ελαφρώς το κεφάλι προς το μέρος μας, υποδηλώνει ενδιαφέρον. Επιπλέον όταν κάποιο άτομο σηκώνει γρήγορα το κεφάλι, φανερώνει άμεσα το ενδιαφέρον του, ειδικά εάν αυτό συνοδεύεται με ένα σήκωμα των φρυδιών, εκτός βέβαια των περιπτώσεων που απλά κοιτά το ταβάνι, κάτι το οποίο σημαίνει βαρεμάρα ή αδιαφορία.

Το ανασήκωμα των ώμων και το ζάρωμα του κεφαλιού ανάμεσα τους, επιτρέπει σε κάποιον να προστατέψει τον ευάλωτο λαιμό του και λάρυγγα του από τραυματισμό. Όταν χρησιμοποιείται σε προσωπικό ή επαγγελματικό επίπεδο, υπονοεί την αίτηση συγχώρεσης, πράγμα που μειώνει το άτομο που τη χρησιμοποιεί, σε οποιαδήποτε συνάντηση στην οποία προσπαθεί να δείξει σιγουριά.

Επιπροσθέτως, το άγγιγμα του κεφαλιού μπορεί να σημαίνει μια αυτο-τιμωρία, όπως για παράδειγμα αγγίζοντας το μέτωπο με την παλάμη του χεριού, ενώ αν συνδυαστεί το άγγιγμα του κεφαλιού (στο πίσω μέρος) και με τα 2 χέρια στη θέση του καταπέλτη, φανερώνει υπεροψία ή αυθάδεια και η συγκεκριμένη χειρονομία θεωρείται ως η Νο1 που απεχθάνονται οι γυναίκες στους άντρες. Η συγκεκριμένη χειρονομία σκοπό έχει να εκφοβίσει τους άλλους ή να υπονοήσει μια χαλαρή στάση, έτσι ώστε να σας παρασύρει σε μια λανθασμένη αίσθηση ασφάλειας. Είναι σήμα κατατεθέν όσων θέλουν να σας κάνουν να πιστέψετε ότι τα γνωρίζουν όλα (ξερόλες).

Ο κος Μάρκου, είναι Σύμβουλος/Επιστημονικός Συνεργάτης του ομίλου FCA (FCA Capital Hellas-FCA Bank) με περισσότερα από 19 χρόνια στον χώρο του αυτοκινήτου/χρηματοδοτικών υπηρεσιών σε διάφορες διευθυντικές θέσεις, είτε στον Όμιλο της FIAT (Fiat Credit/FGA Capital Hellas), είτε στον Όμιλο της CREDIT AGRICOLE (Emporiki Rent). Παράλληλα, έχει συνεργαστεί, ως καθηγητής Διοίκησης Επιχειρήσεων & Marketing, στους μεγαλύτερους εκπαιδευτικούς ομίλους της Ελλάδας (NYC, ΑΛΦΑ, ΑΚΜΗ, ΔΕΛΤΑ, ΔΟΜΗ, DIDACTA, κτλ).

Είναι πιστοποιημένος εκπαιδευτής ενη-λίκων (ΕΟΠΠΕΠ & ΟΑΕΔ), Σύμβουλος Επαγγελματικής Συμβουλευτικής του Ινστιτούτου Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) ενώ παλιότερα είχε διατελέσει και αν. μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης & Αυτοδιοίκησης (ΕΚΔΔΑ).

Είναι κάτοχος 2 μεταπτυχιακών Μ.Β.Α. (Master in Business Administration) από την Ανώτατη Σχολή Εμπορίου της Γαλλίας (ESCEM Business & Management School) και από το Ανοικτό Ελληνικό Πανεπιστήμιο (ΕΑΠ), ενώ έχει επίσης πτυχίο στη Διοίκηση Επιχειρήσεων από τη Μεγάλη Βρετανία (UK).

Άρθρα του με θέματα σχετικά με τη Διοίκηση Επιχειρήσεων, τις Πωλήσεις, το Marketing και τη Διαχείριση Ανθρώπινου Δυναμικού, έχουν δημοσιευθεί σε διάφορα έγκυρα περιοδικά & sites.