Συνέντευξη του Πρωθυπουργού της Ελλάδας,
κ. ΚΥΡΙAΚΟΥ ΜΗΤΣΟΤΆΚΗ στο grtraveller
Ενόψει των ευρωεκλογών της 9ης Ιουνίου, ο πρωθυπουργός, κ. Κ. Μητσοτάκης μιλά στο grtraveller για τη σημασία που έχουν για την ελληνική πραγματικότητα και ξεδιπλώνει τα χαρτιά του σχετικά με τους στόχους που θέτει για το μέλλον όσον αφορά τις ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις, για το όραμά του για την Ελλάδα του 2030 και για τις πολιτικές που εφαρμόζει η κυβέρνηση για την τουριστική ανάπτυξη.
Ποια είναι για εσάς η ταυτότητα της σημερινής Ελλάδας. Και πώς οραματίζεστε την Ελλάδα του 2030;
Η σύγχρονη Ελλάδα είναι μια χώρα που συνδιαλέγεται με την ιστορία και τον πολιτισμό της σε βάθος χιλιετιών. Απολαμβάνει τα πανέμορφα τοπία και τα γραφικά νησιά που τη στολίζουν. Και παίρνει ζωή από τους ζεστούς και φιλόξενους ανθρώπους της. Είναι μια χώρα περήφανη για τη διαδρομή της και πίστη στις δυνατότητές της. Που πέρασε από τις συμπληγάδες της υπερδεκαετούς οικονομικής κρίσης και κατάφερε να βγει λαβωμένη μεν. Αλλά ακόμη πιο σοφή και αποφασισμένη να αφήσει πίσω της τα λάθη και να κλείσει τις πληγές του παρελθόντος. Είναι -εν ολίγοις- μια χώρα που θέλει να αλλάξει και να πετύχει περισσότερα.
Πηγαίνοντας «σταθερά, πιο κοντά στην Ευρώπη», όπως λέει και το σύνθημά μας. Χτίζοντας πάνω στα συγκριτικά της πλεονεκτήματα και απελευθερώνοντας τις πολλές δημιουργικές δυνάμεις του τόπου. Μια χώρα που αναπτύσσεται και ευημερεί. Με σεβασμό στον φυσικό πλούτο και την πολιτιστική κληρονομιά. Στην οποία, καθένας μπορεί να επιδιώξει την ατομική του προκοπή, χωρίς κανείς να μένει πίσω. Για να μεταμορφωθεί, σταδιακά, σε μια χώρα που δεν θα έχει τίποτα να ζηλέψει από τις άλλες ευρωπαϊκές: στις ευκαιρίες, στις απολαβές, στο επίπεδο διαβίωσης. Αυτό είναι το όραμά μου για την Ελλάδα του 2030. Και είμαι βέβαιος ότι ενωμένοι, με ευθύνη, σχέδιο και σκληρή δουλειά μπορούμε να το κάνουμε πραγματικότητα.
Η Ελλάδα είναι μεταξύ των κορυφαίων ταξιδιωτικών προορισμών στον κόσμο. Πώς διασφαλίζουμε ότι η δυναμική θα διατηρηθεί και θα διαχυθεί σε όλες τις περιοχές της χώρας, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη;
Μια βόλτα στο κέντρο της Αθήνας ή μια επίσκεψη στο λιμάνι του Πειραιά αρκεί για να διαπιστώσει κανείς ότι η επίσκεψη στην Ελλάδα είναι από ετήσια ιεροτελεστία έως ταξίδι ζωής για ανθρώπους από κάθε άκρη του πλανήτη. Εικόνα που αποτυπώνεται στα διαδοχικά ρεκόρ αφίξεων και εσόδων των τελευταίων ετών. Με τον τουρισμό να συνεισφέρει περίπου το 25% του ετήσιου ΑΕΠ της χώρας. Γίνεται, έτσι, πηγή πλούτου και καύσιμο στα γρανάζια της οικονομίας μας.
Αυτό δεν είναι αυτονόητο ότι θα συνεχιστεί. Αλλά απαιτεί τη συνεχή μας εγρήγορση. Πρώτο μέλημα είναι να διαφυλάξουμε το μοναδικό ελληνικό χρώμα: τις θάλασσες και το πράσινο που μας περιβάλλει. Να δημιουργήσουμε καλύτερες υποδομές και πιο ανθεκτικές στην κλιματική αλλαγή που θα εξυπηρετούν ντόπιους και επισκέπτες. Να αναδείξουμε την ποικιλομορφία της πατρίδας μας, ώστε το ενδιαφέρον να απλωθεί σε όλες τις γωνιές της και όχι μόνο στις πιο γνωστές. Όπως και για πιο πολλούς μήνες τον χρόνο.
Γνωρίζουμε, άλλωστε, ότι η καλύτερη εποχή για να επισκεφθεί κανείς την Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, είναι η άνοιξη και το φθινόπωρο. Ότι έχουμε καταπληκτικές ορεινές διαδρομές για πεζοπορία. Επίσης, χιονοδρομικά κέντρα. Και χωριά ιδανικά για να τα ζήσει κανείς τον χειμώνα. Ώστε να μιλάμε, πλέον, για τουρισμό 12 μηνών που θα τονώνει τις τοπικές οικονομίες, θα δημιουργεί δουλειές στην περιφέρεια και θα συντείνει όλο και περισσότερο στη συνολική ανάπτυξη του τόπου.
Πώς μπορεί η τουριστική ανάπτυξη να μεταφραστεί σε κοινωνική ευημερία; Θα συνεχίσουμε να χαιρόμαστε το ελληνικό καλοκαίρι τώρα που όλοι θέλουν να το απολαύσουν;
Όταν μιλάμε για ανάπτυξη, μιλάμε για δημιουργία δημόσιου πλούτου, μέρος του οποίου πρέπει να επιστρέφει στην κοινωνία. Ο τουρισμός, επίσης, εκτός από «εθνική βιομηχανία» είναι ένας από τους μεγαλύτερους εργοδότες. Με τρόπο άμεσο, στη φιλοξενία, στην εστίαση, στις μεταφορές. Αλλά και έμμεσα: στην αγροτική παραγωγή, στα καταστήματα και στις υπηρεσίες που συνθέτουν μία τεράστια αλυσίδα αξίας.
‘ Πρώτο μέλημα είναι να
διαφυλάξουμε το μοναδικό
ελληνικό χρώμα: τις θάλασσες και το πράσινο
που μας περιβάλλει ‘
Σε αυτό το πλαίσιο η Πολιτεία οφείλει να ενισχύει τον Τουρισμό. Με τη σειρά τους, όμως, και οι επιχειρηματίες του κλάδου πρέπει να διαφυλάξουν το «προϊόν» τους. Να βελτιώσουν τις παροχές τους, αλλά και να φροντίσουν τους εργαζομένους τους με καλύτερους μισθούς και συνθήκες εργασίας. Με εκπαίδευση και προοπτικές εξέλιξης. Έτσι μόνο θα προσελκύσει τους εργαζόμενους που χρειάζεται ώστε να συνεχίσει να προσφέρει ένα ποιοτικό προϊόν. Με την Πολιτεία να στέκεται και εδώ αρωγός, για παράδειγμα μέσω της νέας πλατφόρμας JobMatch που φέρνει σε επαφή επιχειρήσεις και όσους ενδιαφέρονται να εργαστούν στον κλάδο.
Μην ξεχνάμε ότι έσοδα από τον τουρισμό μεταφράζονται σε έργα, επενδύσεις και καλύτερες υποδομές: δρόμους και γέφυρες, δίκτυα κοινής ωφέλειας και πράσινη ενέργεια. Τροφοδοτούν τη δημόσια Υγεία και Παιδεία. Ενώ μας επιτρέπουν να μειώνουμε τη φορολογία και να στηρίζουμε τους πιο αδύναμους μεταξύ μας.
Ταυτόχρονα, όμως, ο Τουρισμός είναι και δικαίωμα που αφορά τους Έλληνες πολίτες και ιδίως εκείνους που δεν έχουν μεγάλη οικονομική άνεση. Γι’ αυτό και οι διακοπές μέσω του προγράμματος Κοινωνικού Τουρισμού πηγαίνουν τόσο καλά. Γιατί από τη μία πλευρά, επιτρέπουν σε ευάλωτους συμπολίτες μας την πρόσβαση σε μερικές ημέρες ξεκούρασης και ψυχαγωγίας. Ενώ, την ίδια στιγμή, δίνουν την ευκαιρία σε πολλούς τόπους της Ελλάδας να αναδειχθούν και σε αυτό το επίπεδο.
Ανησυχείτε για τη «μονοκαλλιέργεια» του συγκεκριμένου κλάδου και για τους κινδύνους του «υπερτουρισμού». Πώς διαφυλάσσουμε τον χαρακτήρα ιδιαίτερα των πιο δημοφιλών προορισμών;
Χωρίς αμφιβολία, η τουριστική άνθιση έχει συμβάλει καθοριστικά στην ανάπτυξη της οικονομίας μας και στην έξοδο από την περιπέτεια της προηγούμενης δεκαετίας. Έχει προσελκύσει σημαντικές επενδύσεις στη χώρα και συμμετέχει στην αύξηση του εισοδήματος πολλών Ελλήνων πολιτών. Θα παραμείνει, επομένως, βασικός μοχλός ανάπτυξης και ευημερίας. Δεν ισχύει, ωστόσο, ότι πρόκειται για μονοκαλλιέργεια, καθώς το παραγωγικό μοντέλο της οικονομίας μας εξελίσσεται διαρκώς. Ήδη οι εξαγωγές, η βιομηχανία και η μεταποίηση, όπως και τεχνολογία, αποτελούν πεδία που επίσης εμφανίζουν τεράστια δυναμική παράλληλα με τον τουρισμό.
‘ Ο Τουρισμός είναι και δικαίωμα που αφορά τους Έλληνες πολίτες
και ιδίως εκείνους που δεν έχουν μεγάλη οικονομική άνεση ‘
Αντιθέτως, στον τουρισμό η πρόκληση του κορεσμού ορισμένων περιοχών είναι υπαρκτή. Για αυτό και η Πολιτεία δεν μένει θεατής. Αλλά δρα ώστε να διασφαλίσει ότι η ανάπτυξη θα γίνεται συντεταγμένα και με κανόνες που ισχύουν για όλους. Εδώ και λίγες εβδομάδες είναι διαθέσιμη η εφαρμογή MyCoast στην οποία ο καθένας μπορεί να δει ποιο μέρος της παραλίας έχει παραχωρηθεί και ποιο είναι ελεύθερο σε όλους, ζητώντας την παρέμβαση των αρχών αν χρειαστεί. Επίσης, με το νέο πλαίσιο για την αυθαίρετη δόμηση, οι έλεγχοι θα γίνονται οργανωμένα και οι κατεδαφίσεις θα προχωρούν γρήγορα, με την ευθύνη του κράτους και σύμμαχο την τεχνολογία. Ενώ μέσα στο 2025 θα έχουν ολοκληρωθεί τα Τοπικά και τα Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια, που θα ορίζουν ξεκάθαρα τι επιτρέπεται και τι όχι σε όλη τη χώρα.
Βρισκόμαστε, διεθνώς, εν μέσω μιας δίδυμης μετάβασης: πράσινης και ψηφιακής. Πώς προσαρμόζεται η χώρα μας στη νέα εποχή;
Η Ελλάδα προχωρά κάνοντας ταχύτατα βήματα προς αυτή την κατεύθυνση. Με τη χρήση της τεχνολογίας να απλώνεται σε όλο το κράτος. Από το gov.gr που προσφέρει σήμερα πάνω από 1.750 ψηφιακές υπηρεσίες στους πολίτες, απαλλάσσοντάς τους από ουρές και αχρείαστη ταλαιπωρία. Έως τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής ή για την αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών. Ενώ μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις υιοθετούν ψηφιακά εργαλεία για να βελτιώσουν το προϊόν τους και να απευθυνθούν στο ελληνικό και διεθνές κοινό.
Την ίδια στιγμή, ταχύτατη είναι η πορεία μας στην πράσινη μετάβαση. Με τη χώρα μας να είναι σήμερα πρώτη πανευρωπαϊκά στη διείσδυση της ηλιακής ενέργειας και έβδομη στη διείσδυση των αιολικών στην ηλεκτροπαραγωγή. Επενδύουμε, επίσης, στις ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών μας. Πριμοδοτούμε τις πράσινες οδικές και θαλάσσιες μεταφορές. Και ιδρύουμε σταθμούς φόρτισης σε δρόμους και λιμάνια, υποκαθιστώντας, έτσι, σταδιακά, τα ορυκτά καύσιμα και μειώνοντας το κόστος της ενέργειας σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά.
Προστατεύουμε, τέλος, τη βιοποικιλότητα σε κάθε γωνιά της χώρας και καθαρίζουμε τις θάλασσες και τις ακτές από πλαστικά απορρίμματα και μικροπλαστικά. Ενώ επεκτείνουμε την πρωτοβουλία GR-Eco islands σε περισσότερα νησιά. Με στόχο τη μετατροπή τους σε κέντρα καινοτομίας και πρότυπα πράσινης οικονομίας. Όλα αυτά είναι μόνο μερικές από τις «πράσινες» δράσεις μας.
Τι σημαίνουν οι προσεχείς Ευρωεκλογές για την Ελλάδα; Πώς θα επηρεάσουν τη ζωή μας τα επόμενα χρόνια; Και ποιες είναι οι δικές σας προτεραιότητες για την ερχόμενη πενταετία;
Όλα όσα προανέφερα δεν θα ήταν εφικτά αν δεν είχαμε στη διάθεσή μας πάνω από 70 δισ. συνολικά, από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ. Πόροι τους οποίους διαπραγματεύτηκα προσωπικά και σήμερα αξιοποιούνται για να μετασχηματίσουν την οικονομία και να αλλάξουν το πρόσωπο της χώρας. Με μεγάλα δημόσια έργα, όπως το Μετρό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και τους οδικούς άξονες που διατρέχουν την επικράτεια. Αλλά και με πρωτοβουλίες που βελτιώνουν την καθημερινότητα κάθε Ελληνίδας και Έλληνα. Από την ανακαίνιση των νοσοκομείων μας και την επέκταση των δωρεάν προληπτικών εξετάσεων, μέχρι τη λειτουργία του ψηφιακού σχολείου και φροντιστηρίου.
‘ Είναι διαθέσιμη η εφαρμογή MyCoast στην οποία ο
καθένας μπορεί να δει ποιο μέρος της παραλίας
έχει παραχωρηθεί και ποιο είναι ελεύθερο σε όλους,
ζητώντας την παρέμβαση των αρχών αν χρειαστεί ‘
Στην επόμενη πενταετία τα ευρωπαϊκά στοιχήματα θα είναι πολλά και οι ελληνικές διεκδικήσεις συγκεκριμένες. Μία νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική για την οποία μάλιστα έχουμε καταθέσει ήδη 11 αλλαγές υπέρ των αγροτών μας. Για τον κεντρικό έλεγχο της ακρίβειας από τις αθέμιτες πρακτικές των πολυεθνικών κολοσσών. Για την από κοινού αντιμετώπιση του Μεταναστευτικού. Και, βέβαια, για ένα νέο Ταμείο Άμυνας της Ευρώπης, ώστε να θωρακιστούν αποτελεσματικά τα εξωτερικά σύνορά της.
Αυτό εννοώ όταν λέω ότι η αναμέτρηση του Ιουνίου έχει ευρωπαϊκό πρόσημο, αλλά εθνικό περιεχόμενο. Γιατί περισσότερη Ευρώπη σημαίνει και περισσότερα για την Ελλάδα. Για αυτό και ζητώ η ψήφος των πολιτών να δυναμώσει την εθνική φωνή στις Βρυξέλλες. Για να διεκδικήσουμε και να πετύχουμε ακόμη περισσότερα για τη χώρα. Δίνοντας, ταυτόχρονα, το μήνυμα ότι στο εσωτερικό πολιτικό σκηνικό θα υπάρξει εκείνη η σιγουριά και σταθερότητα που θα επιτρέπει να συνεχιστούν οι αναγκαίες μεταρρυθμίσεις με μεγαλύτερη ορμή
Κλείνοντας, θέλω να μου πείτε τρεις χαρακτηριστικούς προορισμούς ανά την Ελλάδα που ένας Έλληνας ή μη θα πρέπει να επισκεφτεί για να γνωρίσει τη χώρα μας.
Θα ξεφύγω λίγο από την πεπατημένη. Επιλέγοντας τρεις περιοχές με χαρακτήρα που συνθέτουν το παζλ όλων όσα έχει να προσφέρει η πατρίδα μας. Ξεκινώντας από την ιδιαίτερη πατρίδα μου, τα Χανιά. Μια πόλη με πλούσια ιστορία, από την Ενετική και την Οθωμανική περίοδο έως την Ένωση και την αντίσταση κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Όπου μπορεί κανείς να απολαύσει τη μοναδική τοπική κουζίνα, αμμουδερές παραλίες και γραφικά ορεινά χωριά.
Θα προχωρήσω με το Ζαγόρι, το οποίο πρόσφατα ανακηρύχθηκε Τοπίο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Unesco. Αναγνωρίζοντας τη μοναδική αρχιτεκτονική των 46 οικισμών του που γίνονται πόλος έλξης επισκεπτών όλο τον χρόνο. Αλλά και την ανάγκη να διατηρηθεί αλώβητο στο διηνεκές. Ένας τόπος μοναδικός, που μας καλεί να ζήσουμε από κοντά ολόκληρη την Ήπειρο.
Και, τέλος, θα πρότεινα τις Αιγές. Εκεί όπου μας περιμένει αναστηλωμένο το μεγαλειώδες ανάκτορο του Φιλίππου Β’, ένα από τα πιο σημαντικά μνημεία στη χώρα. Μνημείο που επιβεβαιώνει τη διαχρονική ελληνικότητα της Μακεδονίας και αποτελεί από μόνο του ένα κομψοτέχνημα του παγκόσμιου πολιτισμού. Όπως και κέντρο της Βόρειας Ελλάδας που έχει ακόμη ανεξερεύνητες ομορφιές.