ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ Κ. ΜΑΝΟΥ ΚΟΝΣΟΛΑ

“Σχεδιάζουμε ουσιαστικές αλλαγές στην τουριστική εκπαίδευση”

Πανεπιστημιακός και γνώστης του τουριστικού κλάδου, ο νέος Υφυπουργός Τουρισμού, κ. Μάνος Κόνσολας, μιλά στο GR Traveller για το αντικείμενο, με το οποίο είναι επιφορτισμένος
και γνωρίζει καλά, την τουριστική εκπαίδευση. Μάς μίλησε για τις αλλαγές που ετοιμάζονται ώστε να παράγεται ουσιαστική και εξειδικευμένη γνώση. Να προετοιμάζονται στελέχη υψηλού ποιοτικού επιπέδου, έτοιμα να καλύψουν νέες και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας στον τουρισμό.

Ποιο είναι το «όραμά» σας για την εκπαίδευση στον τουρισμό την επόμενη τετραετία;

Ο στόχος μας είναι η ολική ανατροπή του σημερινού στατικού και παρωχημένου μοντέλου τουριστικής εκπαίδευσης. Ο ίδιος ο Πρωθυπουργός έχει θέσει ως άμεση προτεραιότητα την αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες. Αιχμή του δόρατος, η δημιουργία εκπαιδευτικού ιδρύματος πανεπιστημιακού επιπέδου με ειδίκευση στον τουρισμό, αλλά και οι ουσιαστικές αλλαγές που θα γίνουν στις άλλες βαθμίδες, καθώς και στην επαγγελματική εκπαίδευση, κατάρτιση και έρευνα. Όλα τα παραπάνω, θα αποτελέσουν αντικείμενο ενός νέου νόμου-πλαισίου για την τουριστική εκπαίδευση που θα προωθηθεί σε συνεννόηση με το Υπουργείο Παιδείας και σε ευρεία διαβούλευση με τους φορείς του τουρισμού.

Ποιες βασικές αλλαγές ή μεταρρυθμίσεις θα προωθήσετε για τις σχολές τουρισμού του Υπουργείου ώστε να επιτευχθεί η αναβάθμισή τους;

Υπάρχει πρόβλημα πολυδιάσπασης στην τουριστική επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση. Κάποια δημόσια Ινστιτούτα Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΙΕΚ) εποπτεύονται από το Υπουργείο Παιδείας και κάποια άλλα από το Υπουργείο Τουρισμού, ενώ υπάρχουν και οι σχολές του ΟΑΕΔ. Υπάρχουν, δηλαδή, τρεις φορείς που θα πρέπει να συντονιστούν για να ακολουθήσουν ενιαίο σχεδιασμό και πρόγραμμα, ενώ, παράλληλα, υπάρχουν και ιδιωτικά ΙΕΚ. Αυτό πρέπει να αλλάξει. Χρειαζόμαστε ενιαίο σχεδιασμό, νέες ειδικότητες και γνωστικά αντικείμενα. Για παράδειγμα, τα γνωστικά αντικείμενα δεν μπορεί να περιορίζονται σε ειδικότητες φιλοξενίας και εστίασης, τη στιγμή που στην αγορά υπάρχει ζήτηση για ειδικότητες όπως Revenue manager, Digital Marketeer (λόγω και της «έκρηξης» των on line κρατήσεων) και Congress & events management (ειδικότητα που επικεντρώνεται στην οργάνωση συνεδρίων και εκδηλώσεων). Θα υπάρξει αλλαγή και των προγραμμάτων σπουδών στις ΑΣΤΕ, με νέες ειδικότητες που θα αντιστοιχούν στις σύγχρονες τάσεις του τουρισμού και της αγοράς, αλλά και με την παροχή δυνατότητας ένταξης των απόφοιτων
σπουδαστών των ΑΣΤΕ σε μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών.

Θα δημιουργηθούν επιπλέον τμήματα ή θα επαναλειτουργήσουν άλλα που να καλύπτουν κι άλλους τομείς του κλάδου και αν ναι ποιους;

Νομίζω ότι η ίδια η λογική και η πραγματικότητα επιβάλλουν τις αναγκαίες αλλαγές, αλλά και την αντιστοίχιση των ειδικοτήτων με τις ανάγκες της αγοράς. Θα προηγηθεί μια μελέτη απεικόνισης της υπάρχουσας κατάστασης στα Πανεπιστήμια (ΑΕΙ και τέως ΤΕΙ) και στις επαγγελματικές σχολές του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα στην τουριστική εκπαίδευση. Στη συνέχεια, πρέπει να προσδιοριστούν οι υπάρχουσες ανάγκες σε ειδικότητες και γνωστικά πεδία, καθώς και σε αριθμό αποφοίτων που μπορεί να απορροφήσει η αγορά σε ετήσια βάση. Ο στόχος μας είναι να συνδέσουμε την τουριστική εκπαίδευση με την αγορά και τις επιχειρήσεις με όρους μέλλοντος.

Θα γίνουν αλλαγές στο πρόγραμμα σπουδών και ποιες καινοτομίες σχεδιάζετε να εισάγετε;

Όπως σας ανέφερα και πριν, εκ των πραγμάτων επιβάλλονται αυτές οι αλλαγές, αλλά και καινοτομίες που δεν περιορίζονται στην πρακτική εκπαίδευση των σπουδαστών, αλλά και στην έρευνα. Όλα αυτά θα αποτελέσουν πεδίο μελέτης από το Συμβούλιο Τουριστικής Εκπαίδευσης – που θα συστήσουμε άμεσα – και από ένα νέο νόμο–πλαίσιο για την τουριστική εκπαίδευση. Μια σημαντική καινοτομία θα είναι ασφαλώς και τα ξενόγλωσσα τμήματα.

Τι θα λέγατε στους νέους για να ακολουθήσουν σταδιοδρομία στα τουριστικά επαγγέλματα;

Θα τους έλεγα ότι ο τουρισμός θα είναι ο πιο δυναμικά αναπτυσσόμενος κλάδος της ελληνικής οικονομίας τα επόμενα χρόνια, ενώ το επενδυτικό ενδιαφέρον είναι αυξημένο. Αυτό σημαίνει ότι δημιουργούνται νέες θέσεις απασχόλησης και νέες ειδικότητες. Η δική μας ευθύνη είναι να διαμορφώσουμε το νέο πλαίσιο της τουριστικής εκπαίδευσης που θα παρέχει εξειδικευμένη γνώση και θα παράγει στελέχη υψηλής ποιότητας στον τουρισμό. Με νέες δουλειές και, κυρίως, καλά αμειβόμενες.

Έχετε αναφέρει σε προηγούμενες δηλώσεις σας, για τη δημιουργία τμημάτων που θα προσελκύσουν σπουδαστές από το εξωτερικό. Πώς σχεδιάζετε να το υλοποιήσετε;

Να σας υπενθυμίσω ότι το Δεκέμβριο του 2014, με τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή, θεσπίστηκε η ίδρυση αγγλόφωνων τμημάτων τουριστικών και ναυτιλιακών σπουδών στα Πανεπιστήμια Κρήτης και Αιγαίου (με έδρα τη Ρόδο για το τμήμα τουριστικών σπουδών), που θα απευθύνονταν σε αλλοδαπούς φοιτητές με δίδακτρα. Η κυβέρνηση του κ. Τσίπρα ματαίωσε αυτή την εξέλιξη.
Στον τουρισμό, όμως, δεν υπάρχει χώρος για ιδεοληψίες. Για να καταστεί η Ελλάδα κέντρο της τουριστικής εκπαίδευσης στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου, πρέπει να αντλήσουμε διδάγματα
από τις βέλτιστες πρακτικές που εφαρμόζονται σε άλλες χώρες, όπως η Κύπρος. Θεωρώ ότι θα πρέπει να προχωρήσει η ίδρυση ξενόγλωσσων τμημάτων τουριστικών σπουδών σε όλες τις βαθμίδες.

Συνέντευξη στην Παναγιώτα Σουρτζή