ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ & ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, Κ. ΚΩΣΤΗ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗ

“Προβλέπονται Πράσινες  Eπενδύσεις 44 δις ευρώ” – ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ & ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, Κ. ΚΩΣΤΗ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗ

Η αποτελεσματική διαχείριση απορριμμάτων, η απολιγνιτοποίηση και η ηλεκτροκίνηση βρίσκονται στα σχέδια του Υπουργείου για το επόμενο διάστημα ενώ σύμφωνα με το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, προβλέπονται πράσινες επενδύσεις ύψους 44 δις ευρώ. Ο κ. Χατζηδάκης, τόνισε, μεταξύ άλλων, πως δεν μας αξίζει να κάνουν το γύρο του κόσμου εικόνες με σωρούς σκουπιδιών σε τουριστικούς προορισμούς και απάντησε σε όσους αντιδρούν για τις εξορύξεις υδρογονανθράκων στο Ιόνιο.

Βάσει των συνθηκών που επικρατούν στις μέρες μας, θεωρείτε ότι η πράσινη ανάπτυξη και η αντιμετώπιση των προβλημάτων που επιταχύνουν την κλιματική αλλαγή είναι μονόδρομος τόσο διεθνώς όσο και για τη χώρα μας; Ποιες είναι οι προτεραιότητες που προωθεί το υπουργείο στο πλαίσιο αυτό;

Η αντιμετώπιση των αιτιών και των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής είναι προτεραιότητα σε πολλές χώρες του κόσμου και ιδιαίτερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Σε αυτό οδήγησαν και οι κινητοποιήσεις για το κλίμα στις οποίες πρωταγωνίστησαν κυρίως οι νέοι άνθρωποι. Η ελληνική κυβέρνηση ανταποκρίθηκε στο κάλεσμα των καιρών με το νέο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ). Το οποίο προβλέπει πράσινες επενδύσεις της τάξης των 44 δισ. ευρώ και ευθυγραμμίζεται με το Green Deal της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Στις προτεραιότητές μας είναι: Η πλήρης απολιγνιτοποίηση της χώρας μέχρι το 2028 για περιβαλλοντικούς και για οικονομικούς λόγους. Η αισθητά αυξημένη διείσδυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ) στο ενεργειακό μας μείγμα σε ποσοστό 35% και η εξοικονόμηση ενέργειας σε ποσοστό άνω του 38% μέχρι το 2030. Η προώθηση ενός μοντέλου κυκλικής οικονομίας με έμφαση στην ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων και την ανακύκλωση. Η δυναμική προώθηση των ηλεκτρικών διασυνδέσεων σχεδόν όλων των νησιών μας μέχρι το 2030. Η προώθηση της ηλεκτροκίνησης ώστε σε μία δεκαετία ένα στα τρία καινούργια αυτοκίνητα να είναι ηλεκτρικά. Και τέλος η πολιτική μας για την προστασία της βιοποικιλότητας και των δασών, τομείς στους οποίους παρουσιάζουμε νομοθετικές πρωτοβουλίες αυτό το διάστημα.

Σε ομιλία σας σε πρόσφατο συνέδριο μιλήσατε για “αεριοκίνηση-βιοκαύσιμα-ηλεκτροκίνηση” ως οι κύριοι πυλώνες της πράσινης ατζέντας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τις μετακινήσεις. Ποια είναι τα σχέδια του υπουργείου προς αυτήν την κατεύθυνση;

Η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Περιβάλλοντος μάς πληροφόρησε πρόσφα-τα ότι οι πρόωροι θάνατοι λόγω της ρύπανσης από διοξείδιο του αζώτου στην Ελλάδα έφτασαν το 2019 τους 2.900! Η κυβέρνηση δεν κλείνει τα μάτια της σε αυτήν την πραγματικότητα. Και για αυτό στους σχεδιασμούς μας περιλαμβάνονται οι οικολογικές μετακινήσεις.

Για το φυσικό αέριο, το οποίο θα είναι ένα καύσιμο μετάβασης προς τις ΑΠΕ, το νέο ΕΣΕΚ προβλέπει τη λειτουργία 8 σταθμών ανεφοδιασμού υγροποιημένου φυσικού αερίου και 55 σταθμών ανεφοδιασμού συμπιεσμένου φυσικού αερίου στην Ελλάδα μέχρι το 2030.

Στα βιοκαύσιμα προωθούμε τη στήριξη των εγχώριων παραγωγών για την τόνωση της εθνικής οικονομίας, και την αναμόρφωση του κανονιστικού πλαισίου σύμφωνα με την ευρωπαϊκή πολιτική προώθησης των προηγμένων βιοκαυσίμων. Τέλος, στην ηλεκτροκίνηση έχουμε ήδη θεσπίσει σειρά κινήτρων με το φορολογικό νομοσχέδιο του Δεκεμβρίου και επίσης συστήσαμε διυπουργική επιτροπή με τη συμμετοχή των υπουργείων Οικονομικών, Μεταφορών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας με στόχο την παρουσίαση των απαραίτητων νομοθετικών πρωτοβουλιών μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2020.

Από τα δεδομένα που έχετε στη διάθεσή σας όσον αφορά τις περιβαλλοντικές πρακτικές, όπως ανακύκλωση και επαναχρησιμοποίηση υλικών, εξοικονόμηση ενέργειας, εκπομπές αερίων ρύπων, κ.λπ., οι πολίτες στην Ελλάδα είναι περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένοι; Υπάρχουν τομείς στους οποίους μπορούμε να τα πάμε καλύτερα;

Για πολλούς από αυτούς τους τομείς, μία ματιά στο τι γίνεται σε άλλες χώρες της Ευρώπης αρκεί για να διαπιστώσει κανείς την απόσταση που ακόμα απαιτείται να διανύσουμε. Ένα παράδειγμα είναι τα απορρίμματα. Όπου τα τελευταία αρκετά καλοκαίρια εικόνες από τουριστικές περιοχές της χώρας, που ήταν προσβλητικές για τον πολιτισμό μας, έκαναν το γύρο του διαδικτύου. Δεν μας αξίζει κάτι τέτοιο! Και αυτός είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους η ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων βρίσκεται στην κορυφή της ατζέντας μας. Και συγκεκριμένα, επικαιροποιούμε τον Εθνικό Σχεδιασμό Διαχείρισης Αποβλήτων και δημοπρατούμε 17 Μονάδες Επεξεργασίας Αποβλήτων μέσα στο 2020. Κάνουμε μεγάλη προσπάθεια να απορροφήσουμε 940 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ. Και προωθούμε ένα νέο ρεύμα ανακύκλωσης για τρόφιμα: τον καφέ κάδο. Αυτές είναι μερικές μόνο από τις πρωτοβουλίες με τις οποίες πιστεύω ότι μπορούμε να οδηγηθούμε σε αλλαγή παραδείγματος στη διαχείριση των απορριμμάτων. Άλλωστε, τα πρόσφατα στοιχεία από τη μεγάλη μείωση της χρήσης της πλαστικής σακούλας στην Ελλάδα δείχνουν ότι μπορούμε να αλλάξουμε συνήθειες.

Με σχέδιο, αποφασιστικότητα και διάθεση να υιοθετήσουμε τις καλές διεθνείς πρακτικές, πιστεύω ότι μπορούμε να προστατεύσουμε και να αναδείξουμε το περιβάλλον και την απαράμιλλη φυσική ομορφιά της Ελλάδας.

Ποια τα άμεσα οφέλη της Ελλάδας από τη συμφωνία για τον αγωγό East Med;

O EastMed είναι ένας αγωγός ειρηνικής συνύπαρξης και ευημερίας για τους λαούς της περιοχής μας. Με την υπογραφή της συμφωνίας για την κατασκευή του τον περασμένο Ιανουάριο στην Αθήνα τα κράτη της περιοχής εξέφρασαν τη βούλησή τους να προωθήσουν ένα έργο που φέρνει πολύ σημαντικά οφέλη στην ελληνική οικονομία, στους Έλληνες πολίτες, αλλά και στους υπόλοιπους λαούς της περιοχής. Είναι ένα έργο το οποίο αναδεικνύει το σημαντικό γεωστρατηγικό ρόλο της Ελλάδος για την περιφερειακή σταθερότητα. Ένα έργο το οποίο θα συμβάλλει στη διαφοροποίηση των πηγών και οδεύσεων φυσικού αερίου στην Ελλάδα και στην Ευρώπη, αυξάνοντας με αυτό τον τρόπο την ασφάλεια του εφοδιασμού και την ενεργειακή επάρκειά τους.

Τα τελευταία χρόνια έχουν εκδηλωθεί αρκετές αντιδράσεις για τις εξορύξεις υδρογονανθράκων στο Ιόνιο. Ποια είναι η θέση σας για το ζήτημα αυτό, ποια τα οφέλη για την Ελλάδα και πώς θα εξασφαλιστεί η προστασία της θαλάσσιας περιοχής από τη συγκεκριμένη δραστηριότητα;

Το 68% των αναγκών της χώρας σε ενέργεια καλύπτεται από εισαγόμενα καύσιμα, σε μεγάλο βαθμό υδρογονάνθρακες. Κάποια στιγμή τα επόμενα χρόνια οι υδρογονάνθρακες δεν θα έχουν τη σημασία που έχουν σήμερα στο ενεργειακό μείγμα της Ελλάδας και άλλων χωρών. Ωστόσο μέχρι τότε είναι άραγε λάθος να έχουμε, αν μπορούμε, δικούς μας υδρογονάνθρακες, αντί να εισάγουμε τόσο πολύ συνάλλαγμα και να εισάγουμε; Αυτή είναι η απλή συλλογιστική πίσω από την τοποθέτησή μας.