ΣΥΝEΝΤΕΥΞΗ ΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ, ΚΑΣ ΝΙΚΗΣ ΚΕΡΑΜΕΩΣ ΣΤΟΝ ΑΝΤΩΝΗ ΚΥΡΙΚΟ
Ο χάρτης της εκπαίδευσης αλλάζει με το νέο νομοσχέδιο ενώ η εξ αποστάσεως εκπαίδευση αφήνει μια πολύτιμη “προίκα” στο εκπαιδευτικό σύστημα. Η Υπουργός Παιδείας και θρησκευμάτων κα Νίκη Κεραμέως εξομολογείται το όραμα της για την πολιτική, δηλώνει αισιόδοξη για την επιστροφή στην κανονικότητα και αποκαλύπτει τον αγαπημένο της προορισμό.
Ποιο ήταν το όραμά σας όταν αποφασίσατε να ασχοληθείτε με την πολιτική;
Το όραμά μου ήταν -και παραμένει- να μπει η Ελλάδα σε πλήρη τροχιά ανάπτυξης, με τον εκσυγχρονισμό και την εξυγίανση της δημόσιας διοίκησης, την αναβάθμιση των σχολείων και των Πανεπιστημίων, την ταχεία απονομή της δικαιοσύνης, με ένα ευνοϊκό επιχειρηματικό και επιχειρησιακό περιβάλλον, με οργανωμένες και αποτελεσματικές κοινωνικές υπηρεσίες. Μία πραγματικότητα που έχουμε ξεκινήσει να επιτυγχάνουμε.
Πόσο βαριά αισθανθήκατε την ευθύνη όταν σας προτάθηκε να αναλάβετε ένα τόσο κρίσιμο Υπουργείο;
Με αίσθημα τιμής, αλλά και μεγάλης ευθύνης πράγματι, ανέλαβα τη νευραλγική και καίρια θέση της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων που μου προτάθηκε από τον Πρωθυπουργό τον Ιούλιο του 2019. Και η ευθύνη είναι μεγάλη, δεδομένου ότι η μία από τις πιο σημαντικές επενδύσεις, με πραγματικά μακροπρόθεσμα οφέλη, είναι η επένδυση στην Παιδεία. Καθορίζει το παρόν και το μέλλον της χώρας.
Ο νέος νόμος για την Παιδεία αλλάζει το χάρτη της Εκπαίδευσης.
Ποιες καινοτομίες φέρνει;
Ο νόμος, με κεντρική στόχευση την αναβάθμιση του σχολείου, καινοτομεί με ρυθμίσεις σε τρεις βασικούς άξονες: αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών στο σχολείο, στοχευμένες παρεμβάσεις για την ενίσχυση του εκπαιδευτικού έργου στο σχολείο και οργανωτικές και βελτιωτικές ρυθμίσεις στην ανώτατη εκπαίδευση. Εισάγονται πιλοτικά τα «εργαστήρια δεξιοτήτων» στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η ένταξη νέων θεματικών όπως ο εθελοντισμός, η οδική ασφάλεια, η πρόληψη από εξαρτήσεις, ο αλληλοσεβασμός και η διαφορετικότητα, η ρομποτική, η σεξουαλική αγωγή, στοχεύουν στην ευρύτερη καλλιέργεια και διαπαιδαγώγηση των μαθητών. Ενισχύεται η διδασκαλία της πληροφορικής, των κλασσικών γραμμάτων, της φυσικής αγωγής, των ξένων γλωσσών. Θεσμοθετείται ένα συνεκτικό πλαίσιο για την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και του εκπαιδευτικού έργου. Ενισχύεται και διευρύνεται ο θεσμός των πρότυπων και πειραματικών σχολείων. Εφαρμόζονται ρυθμίσεις για την αποτελεσματικότερη στελέχωση σχολικών μονάδων, όπως διπλή μοριοδότηση για τις δυσπρόσιτες περιοχές, μείωση της διάρκειας των πινάκων, προτεραιότητα στην κάλυψη λειτουργικών κενών στη διδασκαλία πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων, καθώς και επιπλέον ρυθμίσεις που αφορούν στην εξωστρέφεια του πανεπιστημίου, όπως δυνατότητα ίδρυσης ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων αυτόνομα από κάθε ΑΕΙ και δίχως να απαιτείται έγκριση Υπουργού, θεσμοθέτηση κοινών και διπλών προγραμμάτων σπουδών μεταξύ ελληνικών και ξένων ΑΕΙ καθώς και θερινών προγραμμάτων, εισαγωγή ακαδημαϊκού κριτηρίου στις μετεγγραφές.
Πόσο δύσκολη ήταν η απόφαση να κλείσουν τα σχολεία λόγω του κορωνοϊού; Πόσο κρίσιμες ήταν οι συσκέψεις για την επιστροφή των μαθητών στις αίθουσες;
Η απόφαση που λάβαμε για την προσωρινή αναστολή της δια ζώσης λειτουργίας των εκπαιδευτικών δομών ελήφθη με βάση τις οδηγίες
των ειδικών του ΕΟΔΥ. Ήταν δύσκολη η απόφαση ομολογουμένως, καθώς διατάρασσε το σχολικό και οικογενειακό προγραμματισμό. Ωστόσο, προτεραιότητά μας ήταν η διαφύλαξη της ατομικής και της δημόσιας υγείας. Όλοι οι συναρμόδιοι φορείς της Κυβέρνησης είχαμε μια εξαιρετική συνεργασία και πήραμε αποφάσεις υπέρ του δημοσίου συμφέροντος. Η σταδιακή επαναφορά στη νέα κανονικότητα αποτελεί μία εξίσου μεγάλη πρόκληση, στην οποία ανταποκρινόμαστε με τον ίδιο γνώμονα. Η επιτυχημένη λειτουργία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης αποτελεί κεκτημένο. Υπάρχουν σκέψεις για μελλοντική αξιοποίησή της;
Τρεις είναι οι πτυχές του κεκτημένου της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, τις οποίες οφείλουμε να αξιοποιήσουμε προς όφελος της εκπαιδευτικής κοινότητας εν συνόλω:
Πρώτον, ως προς τις ψηφιακές δεξιότητες. Οφείλουμε να αξιοποιήσουμε την εμπειρία μας για να καλλιεργήσουμε περαιτέρω τις ψηφιακές δεξιότητες ολόκληρης της εκπαιδευτικής κοινότητας, η οποία αποδείχτηκε άκρως προσαρμοστική, ευέλικτη, έτοιμη να ανταποκριθεί στις προκλήσεις της ψηφιακής εποχής. Σε αυτήν την κατεύθυνση, ο νέος νόμος που ψηφίστηκε προ ημερών, προβλέπει αφενός την ενίσχυση του μαθήματος της πληροφορικής, αφετέρου την εισαγωγή στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα, μέσω των εργαστηρίων δεξιοτήτων, θεματικών όπως οι νέες τεχνολογίες, η ρομποτική, το STEM κ.ά. Δεύτερον, ως προς τον εξοπλισμό. Όταν αναλάβαμε την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, οι σχολικές μονάδες ήταν εξοπλισμένες με 4.500 φορητούς υπολογιστές και ταμπλέτες. Ανταποκρινόμενοι στην κρίση, συγκεντρώσαμε μέσα σε λιγότερο από 2 μήνες άλλες 20.000 συσκευές από δωρητές, ενώ έχουμε αιτηθεί, μέσω ΕΣΠΑ, άλλες 48.000 συσκευές για το 2020. Οι συσκευές αυτές θα είναι εξαιρετικά χρήσιμες και για τυχόν ανάγκες σε εξ αποστάσεως εκπαίδευση, και πιο μακροπρόθεσμα για την εμβάθυνση των ψηφιακών δεξιοτήτων των μαθητών μας. Τρίτον, ως προς τη νοοτροπία. Το σημαντικότερο είναι να καταφέρουμε να κεφαλαιοποιήσουμε την αλλαγή φιλοσοφίας που συντελείται. Τα ψηφιακά εργαλεία είναι ένας σημαντικός σύμμαχος της εκπαίδευσης, και σε ζητήματα διαδικασίας (π.χ. ηλεκτρονική εγγραφή μαθητών) και σε ζητήματα αμιγώς εκπαιδευτικού έργου (π.χ. η ασύγχρονη τηλεκπαίδευση μπορεί να χρησιμεύσει ως χρήσιμο συμπληρωματικό εκπαιδευτικό εργαλείο προς τη δια ζώσης διδασκαλία).
Κέρδισε η Ελλάδα το στοίχημα της σοβαρής και υπεύθυνης αντιμετώπισης της πανδημίας;
Η Κυβέρνηση ανταποκρίθηκε τάχιστα στην πανδημία, εφαρμόζοντας δύσκολα μέτρα που τηρήθηκαν καθολικά, αποφεύγοντας τη ραγδαία εξέλιξή της και τις δραματικές συνέπειες που είδαμε σε άλλες χώρες. Η ατομική, υπεύθυνη στάση των πολιτών ήταν καθοριστικός παράγοντας στην προσπάθεια καταπολέμησης του ιού. Με βάση τη θετική πορεία της πανδημίας στην Ελλάδα, γίνεται σταδιακή άρση των περιοριστικών μέτρων και επιστρέφουμε με ευθύνη, αισιοδοξία, αλλά και μέτρα προστασίας και πρόληψης στη νέα πραγματικότητα, και πάντα ακολουθώντας τις οδηγίες των ειδικών λοιμωξιολόγων.
Ποια είναι η αγαπημένη σας συνήθεια που σας ξεκουράζει μετά από μια δύσκολη ημέρα;
Μετά από μια δύσκολη ημέρα γεμάτη υποχρεώσεις, αυτό που με ξεκουράζει είναι ο ποιοτικός χρόνος με τα παιδιά και τον σύζυγό μου, να παίζουμε, να συζητάμε πώς περάσαμε την ημέρα μας. Αυτό είναι που με αποφορτίζει και με ξαναγεμίζει ενέργεια για τη επόμενη ημέρα.
Οι δύο αγαπημένοι σας προορισμοί στην Ελλάδα και το εξωτερικό;
Η Ελλάδα κρύβει σε κάθε γωνιά της υπέροχα τοπία, για όλες τις εποχές του χρόνου. Το καλοκαίρι επιλέγω συχνά τις Κυκλάδες, με μία ιδιαίτερη αδυναμία στη Σίφνο. Τα γραφικά σοκάκια και οι μαγευτικές παραλίες της κερδίζουν κάθε επισκέπτη. Από προορισμούς εξωτερικού με γοητεύει πάντοτε το Παρίσι, όπου έζησα αρκετά χρόνια και με το οποίο με συνδέουν πλούσιες εμπειρίες.