Συνέντευξη της Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκης Κεραμέως στο περιοδικό Grtraveller και τον Αντώνη Κυρίκο
Η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, κ. Νίκη Κεραμέως σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης στο grtraveller.
Κυρία Υπουργέ συμμετείχατε στο υψίστης σημασίας ταξίδι του Πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη στις ΗΠΑ. Ποια είναι τα συμπεράσματα στο τομέα της Παιδείας; Η Ελλάδα έχει μπει στο διεθνή ακαδημαϊκό χάρτη;
Είχα την τιμή να είμαι μέλος της κυβερνητικής αποστολής, σε μια ιστορική επίσκεψη με εξαιρετικά αποτελέσματα για τη χώρα μας. Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έθεσε το σύνολο των θεμάτων που ενδιαφέρουν την Ελλάδα, ενώ, ταυτοχρόνως, παρουσίασε τη θέση μας στα κρίσιμα γεωστρατηγικά ζητήματα. Ως μέλος της Κυβέρνησης, συμμετείχα σε συζητήσεις που οδήγησαν στη διεύρυνση της ήδη στενής συνεργασίας ΗΠΑ και Ελλάδας σε αμυντικό, ενεργειακό, γεωστρατηγικό, οικονομικό και εκπαιδευτικό επίπεδο. Κατά τη διάρκεια της παραμονής μου στην Ουάσινγκτον, είχα σειρά επαφών για την περαιτέρω ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ ελληνικών και αμερικανικών Πανεπιστημίων.
Μεταξύ άλλων, συναντήθηκα με εκπροσώπους περισσότερων από 20 Πανεπιστημίων της Αμερικής, τα οποία έχουν ήδη δρομολογήσει ή δρομολογούν νέες συμπράξεις με τα δικά μας ΑΕΙ, στο πλαίσιο του προγράμματος συνεργασίας που ξεκινήσαμε το 2019. Τα τελευταία τρία χρόνια η Ελλάδα έχει μπει δυναμικά στο διεθνή ακαδημαϊκό χάρτη: έχουν ήδη γίνει και δρομολογούνται συνεργασίες με κορυφαία Ιδρύματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, των ΗΠΑ, του Ηνωμένου Βασιλείου, της Κίνας και άλλων χωρών. Η Ελλάδα βγήκε πιο ισχυρή από την επίσκεψη αυτή, με ακόμη μεγαλύτερη αξιοπιστία στις ΗΠΑ και τον κόσμο ευρύτερα, με ακόμη πιο ισχυρές συνεργασίες και στον τομέα της εκπαίδευσης.
Πώς μπορεί να αναπτυχθεί η εξωστρέφεια των ελληνικών Πανεπιστημίων και να γίνουν πόλος προσέλκυσης ξένων φοιτητών;
Η εξωστρέφεια του εκπαιδευτικού μας συστήματος αποτελεί έναν από τους κορυφαίους μας στόχους στην Παιδεία, και από την έναρξη της θητείας μας έχουμε λάβει ουσιαστικά μέτρα προς την επίτευξή του, με τη θέσπιση ευέλικτου νομοθετικού πλαισίου, με την εξασφάλιση σημαντικών χρηματοδοτικών εργαλείων και με την υλοποίηση στρατηγικών προγραμμάτων συνεργασίας με κορυφαία Πανεπιστήμια του κόσμου. Ποια μορφή παίρνουν αυτές οι συμπράξεις; Δημιουργία διπλών και κοινών προγραμμάτων σπουδών μεταξύ ελληνικών και ξένων ΑΕΙ, θέσπιση ξενόγλωσσων προγραμμάτων σπουδών και καλοκαιρινών προγραμμάτων, ανταλλαγή φοιτητών, καθηγητών, ερευνητών, δημιουργία κοινών ερευνητικών κέντρων και συμμετοχή σε κοινά ερευνητικά προγράμματα κ.ά.
‘Προ των πυλών βρίσκεται ένα νέο νομοσχέδιο
το οποίο στοχεύει στο να δώσει νέους ορίζοντες
στα Πανεπιστήμιά μας’
Για παράδειγμα, το καλοκαίρι ξεκινούν τα θερινά τμήματα της συνεργασίας ΕΚΠΑ-Harvard σε Μεταναστευτικές και Προσφυγικές Σπουδές, ήδη δρομολογείται το Κέντρο Αριστείας για τις Περιβαλλοντολογικές Επιστήμες και τη Δημόσια Υγεία (Centre of Excellence for Environmental Science and Public Health) από τα Πανεπιστήμια Αθηνών και Yale, ερευνητικό πρόγραμμα σχετικά με την καταπολέμηση της νόσου Αλτσχάιμερ από το Ιόνιο Πανεπιστήμιο, το Johns Hopkins και το Πανεπιστήμιο του Texas. Όραμά μας είναι η Ελλάδα να καταστεί ένα παγκοσμίου εμβέλειας εκπαιδευτικό κέντρο που προσελκύει φοιτητές, εκπαιδευτικούς και ερευνητές από όλο τον κόσμο. Ένα εκπαιδευτικό σύστημα, το οποίο όχι μόνο εξάγει άριστους επιστήμονες αλλά και τους έλκει.
Ποιες είναι οι σημαντικότερες μεταρρυθμίσεις που έγιναν κατά τη διάρκεια της θητείας σας στο Υπουργείο Παιδείας;
Τα τελευταία τρία χρόνια, και παρά τις δύσκολες για όλους συνθήκες της πανδημίας, βάλαμε τις βάσεις για την Παιδεία του Μέλλοντος. Προχωρήσαμε σε τομές σε όλες τις βαθμίδες του εκπαιδευτικού μας συστήματος, από κάτω προς τα πάνω. Μεταξύ άλλων, υλοποιήσαμε την έναρξη της προσχολικής εκπαίδευσης από τα τέσσερα έτη (αντί για τα πέντε έτη), τη διδασκαλία των Αγγλικών από το Νηπιαγωγείο, την ένταξη των εργαστηρίων δεξιοτήτων στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα όλων των σχολείων της χώρας. Προχωρήσαμε σε 16.200 διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών μετά από 12 χρόνια που δεν είχε γίνει ούτε ένας, διπλασιάσαμε τα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία, θεσπίσαμε και εφαρμόσαμε την αξιολόγηση σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, εκσυγχρονίζουμε βιβλία και προγράμματα σπουδών, αναβαθμίζουμε την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση με βάση και τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας και της αγοράς δίνοντας διεξόδους στους νέους μας, ενισχύουμε τα Πανεπιστήμιά μας με γνώμονα την παροχή υψηλού επιπέδου σπουδών και την ενίσχυση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος, ευνοώντας τις συνέργειες με κορυφαία πανεπιστήμια του εξωτερικού. Θεσπίσαμε την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής ώστε να μην εισάγεται κάποιος στο Πανεπιστήμιο με πολύ χαμηλή βαθμολογία, ενώ διασφαλίσαμε ότι η χρηματοδότηση στα ΑΕΙ θα κατανέμεται με αντικειμενικά κριτήρια και όχι με αυθαίρετη απόφαση Υπουργού, όπως ίσχυε μέχρι τώρα. Προ των πυλών βρίσκεται ένα νέο νομοσχέδιο το οποίο στοχεύει στο να δώσει νέους ορίζοντες στα Πανεπιστήμιά μας, με δυνατότητες όπως εσωτερικό «Erasmus» για τους φοιτητές μας, κοινά και διπλά πτυχία, start-ups φοιτητών, νέες αξιοκρατικές διαδικασίες εκλογής καθηγητών, βιομηχανικά διδακτορικά. Η Παιδεία αλλάζει στην πράξη. Γίνεται σύγχρονη, ευέλικτη, συμπεριληπτική, εξωστρεφής, εμπλουτίζεται με ψηφιακά εργαλεία. Αυτή την Παιδεία αξίζουν τα παιδιά μας, για το παρόν και το μέλλον τους.
Ποια είναι η αγαπημένη σας συνήθεια που σας ξεκουράζει μετά από μια δύσκολη ημέρα;
Το παιχνίδι με τα παιδιά μου. Μία έξοδος με το σύζυγό μου, για φαγητό και συζήτηση. Ένας καφές με τις φίλες μου. Ένα ωραίο βιβλίο, μια ενδιαφέρουσα ταινία ή θεατρική παράσταση που με ηρεμούν και με ταξιδεύουν.
Ο αγαπημένος σας προορισμός στην Ελλάδα;
Αγαπώ πολύ τα νησιά μας, τα οποία και θεωρώ ιδανικό θερινό προορισμό! Ξεχωριστή θέση έχει για μένα η Σίφνος, την οποία επισκέπτομαι από μικρή και από την οποία έχω πολλές ευχάριστες αναμνήσεις με το σύζυγό μου και τα παιδιά μας.