Η Ελίτα και η Βάλλια δημιουργοί του Gen Z(εν) podcast συνομιλούν με την Λίλιαν Ψύλλα
Η γενιά μας είναι νοσταλγική, θέλει να γυρίσει λίγο πίσω για να βρει νόημα μπροστά
Πώς δύο άγνωστες μεταξύ τους κοπέλες από τα Χανιά βρέθηκαν να μοιράζονται όχι μόνο ένα σπίτι στο Λονδίνο, αλλά και τα όνειρά τους, τις ανησυχίες μιας ολόκληρης γενιάς και –τελικά– το μικρόφωνο του Gen Z(έν) podcast; Η Ελίτα και η Βάλλια αφηγούνται στο GRtraveller την αφετηρία του δικού τους podcast, κάνοντας τη φωνή της γενιάς τους να ακουστεί δυνατά χωρίς να φωνάζουν.
Ποια ήταν η σπίθα που οδήγησε δύο «άγνωστες μεταξύ τους» να γίνουν συγκάτοικοι, συνεργάτιδες και τελικά συνδημιουργοί του Gen Z(έν);
Αν και μεγαλώσαμε στα Χανιά, δεν γνωριζόμασταν. Η ζωή, όμως, τα έφερε έτσι ώστε να περάσουμε την ίδια χρονιά στο LSE. Μέσω των γονιών μας, που κάνουν παρέα, ήρθαμε σε επαφή για να βοηθηθούμε στην εύρεση κατοικίας. Η πιο πρακτική λύση ήταν να συγκατοικήσουμε.
Δεν ήμασταν φίλες. Αυτό χτίστηκε σταδιακά, μέσα από βραδινές κουβέντες για το μέλλον, τη μοναξιά, τα οικονομικά, τους γονείς που μας έλειπαν. Κι όταν αποφοιτήσαμε, δώσαμε μια υπόσχεση: να συνεχίσουμε να μιλάμε, αλλά αυτή τη φορά, να ηχογραφούμε τις συζητήσεις μας και να τις μοιραζόμαστε με φίλους. Και έτσι ξεκίνησε το Gen Z(έν).
“Η τεχνολογία μάς έχει δώσει άπειρες δυνατότητες, αλλά και μεγάλη μοναξιά.”
Μετακομίσατε στο Λονδίνο γεμάτες όνειρα για το μέλλον. Πώς αυτό το ταξίδι επηρέασε τη ματιά σας για την Ελλάδα και την έννοια της “πατρίδας”;
Η Ελίτα ένιωσε από νωρίς ότι το Λονδίνο δεν της ταίριαζε. Η ζωντάνια και ο ρομαντισμός της Αθήνας της έλειπαν. Αντίθετα, η Βάλλια ερωτεύτηκε το Λονδίνο, όμως, όταν ξεκίνησε να εργάζεται, της έλειπε η ενέργεια και το φως της Ελλάδας. Έτσι, και οι δύο καταλάβαμε, με διαφορετικό ρυθμό, πόσο εκτιμάμε τη χώρα μας.
Τι σημαίνει για εσάς το «Ζεν» και γιατί επιλέξατε αυτόν τον τίτλο – ενώ ξεκάθαρα ζείτε και εκπροσωπείτε μια γενιά που μόνο ζεν δεν είναι;
Ακριβώς γι’ αυτό! Είναι ειρωνικός τίτλος. Αντί να ζούμε ανέμελα, γεμίζουμε άγχος, αβεβαιότητα και ψυχοσωματικά προβλήματα. Δεν είμαστε Ζεν, τουλάχιστον όχι ακόμα. Ζούμε με την ελπίδα ότι κάποτε θα φτάσουμε εκεί.
Έχετε γεννηθεί μέσα στην τεχνολογία και μεγαλώσει με κρίσεις – τι σημαίνει αυτό για τον τρόπο που επικοινωνείτε, εργάζεστε και σχεδιάζετε το μέλλον σας;
Η τεχνολογία μάς έχει δώσει άπειρες δυνατότητες, αλλά και μεγάλη μοναξιά. Δυσκολευόμαστε να επικοινωνήσουμε ουσιαστικά, να διαπραγματευτούμε ή να διεκδικήσουμε. Τα social media μάς κατακλύζουν με πληροφορία και σύγκριση. Και κάπου εκεί, χάνουμε την επαφή με τα αληθινά μας «θέλω».
Ποια είναι τα μεγαλύτερα κλισέ που ακούτε για τη γενιά σας και πώς τα αποδομείτε μέσα από το περιεχόμενό σας;
Ότι είμαστε τεμπέληδες. Στην πραγματικότητα, μεγαλώσαμε μέσα σε κρίσεις, οικονομική, υγειονομική, γεωπολιτική. Έχουμε πολλές επιλογές, αλλά συχνά επικρατεί χάος. Και τα social μας κάνουν να συγκρίνουμε τα πάντα. Μέσα από το Gen Z(έν), φωτίζουμε όλα αυτά με ειλικρίνεια και ευαισθησία.
Αν σχεδιάζατε ένα “Gen Z(εν) road trip στην Ελλάδα”, ποιοι προορισμοί θα έμπαιναν και τι εμπειρίες θα θέλατε να ζήσετε ή να αναδείξετε;
Θα αποφεύγαμε τα «τουριστικά must» και θα διαλέγαμε αυθεντικούς, παραδοσιακούς τόπους, που επιτρέπουν να συνδεθούμε με το τοπικό, το ήρεμο, το αληθινό. Η γενιά μας είναι νοσταλγική, θέλει να γυρίσει λίγο πίσω για να βρει νόημα μπροστά. Το απόλυτο Gen Z(εν) road trip είναι η Κρήτη! Όχι γιατί είμαστε από εκεί, αλλά γιατί κάθε στάση είναι εμπειρία: από παραλίες όνειρο, μέχρι χωριά με ρακή, πανηγύρια και φεστιβάλ.
Πιστεύετε ότι ο ελληνικός τουρισμός καταλαβαίνει πραγματικά τις ανάγκες της νέας γενιάς ταξιδιωτών; Τι λείπει και τι πρέπει να αλλάξει;
Δεν είμαστε μόνο για beach bars και πισίνες. Θέλουμε σύνδεση με τη φύση, το φαγητό, τους ανθρώπους. Μας λείπουν τα hostels και το co-living. Θέλουμε καινοτόμες λύσεις, από car sharing μέχρι κοινόχρηστα καταλύματα. Θέλουμε εμπειρίες, όχι απλώς διακοπές.
Πώς ονειρεύεστε να εξελιχθεί το Gen Z(έν); Υπάρχει σχέδιο για βίντεο, live events ή ακόμα και διεθνές κοινό;
Ξεκινήσαμε χωρίς προσδοκίες και σήμερα βρισκόμαστε στο pod.gr. Από το laptop μας, φτάσαμε στο στούντιο. Επόμενος στόχος είναι τα live events, να βρεθούμε με την κοινότητά μας. Το διεθνές κοινό δεν είναι (ακόμη) στο πλάνο, αλλά δεν αποκλείουμε τίποτα. Πάμε με το flow, αλλά πάντα με όραμα.
Έχετε νιώσει ποτέ ότι οι μεγαλύτερες γενιές δεν παίρνουν στα σοβαρά τις απόψεις σας; Πώς διεκδικείτε το χώρο σας στον δημόσιο διάλογο;
Το έχουμε νιώσει, ειδικά στη δουλειά. Η απάντηση είναι μία: γνώση. Όταν έχεις επιχειρήματα, ήθος και τεκμηρίωση, δημιουργείς χώρο ακόμα και εκεί που δεν υπάρχει. Το ακαδημαϊκό μας υπόβαθρο και η εξέλιξη μας στους τομείς μάς δίνει αυτοπεποίθηση να ακουγόμαστε.
Τι θα λέγατε σε μια νεότερη Gen Z που νιώθει ότι η φωνή της δεν ακούγεται;
Μην απογοητεύεσαι. Πίστεψε στον εαυτό σου, όσο δύσκολο κι αν είναι. Επένδυσε στη γνώση και μάθε να εκφράζεσαι με ουσία και σεβασμό. Μερικές φορές, δεν είναι ότι η φωνή σου δεν αξίζει, αλλά ότι βρίσκεσαι στο λάθος δωμάτιο. Βρες ή φτιάξε το περιβάλλον που θα σε ακούσει. Και θυμήσου: δεν χρειάζεται να φωνάξεις για να ακουστείς. Αρκεί να ξέρεις τι λες και γιατί.