Συνέντευξη του Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, κ. Γιάννη Κεφαλογιάννη στον Αντώνη Κυρίκο.
Τα μεγάλα έργα που θα οδηγήσουν στην ανάταξη της ελληνικής οικονομίας, το πρόγραμμα ενίσχυσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, η τουριστική ανάπτυξη μέσω των υδατοδρομίων, η αναβάθμιση των ΚΤΕΛ και η αγαπημένη του Κρήτη, «πρωταγωνιστούν» στην συνέντευξη του Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών Γιάννη Κεφαλογιάννη στο grtraveler.
Ποιες οι βασικές ενέργειες στις οποίες προχωρήσατε για να περιοριστούν οι συνέπειες του COVID-19 στους καίριους τομείς των μεταφορών και των συγκοινωνιών;
Ο κλάδος τον οποίο εποπτεύουμε στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών χτυπήθηκε ασύμμετρα από την πανδημία, γιατί από τη φύση του συνεπάγεται τη διαρκή επαφή των ανθρώπων. Οι αερομεταφορές όπως και οι σιδηροδρομικές, υπεραστικές και αστικές συγκοινωνίες δέχτηκαν τεράστιο πλήγμα.
Η δική μας δράση εστιάστηκε σε δύο κατευθύνσεις. Η πρώτη ήταν η εφαρμογή των μέτρων υγιεινής προστασίας παντού, από τα αμαξοστάσια των αστικών συγκοινωνιών έως τα εργοτάξια των δημόσιων έργων. Η δεύτερη κατεύθυνση ήταν να εκδώσουμε άμεσα δεκάδες διοικητικές αποφάσεις που διευκόλυναν τους πολίτες και τους επαγγελματίες προκειμένου να συνεχιστεί απρόσκοπτα το μεταφορικό έργο σε όλες του τις εκφάνσεις. Επιτρέψτε μου να σημειώσω ότι σε όλο αυτό το διάστημα από την επιβολή της πρώτης καραντίνας δεν παρατηρήθηκαν ελλείψεις στην αγορά, καθώς, πέρα από τη συνέχεια του συγκοινωνιακού έργου, εξασφαλίσαμε την ομαλή λειτουργία του τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Θα ακολουθήσουν άλλες 655 προσλήψεις μόνιμου προσωπικού οδηγών και τεχνιτών σε ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ, μέσω ΑΣΕΠ, καθώς και η αγορά 300 επιπλέον λεωφορείων μέσω leasing.
Πώς αντιμετωπίσατε τη «δύσκολη εξίσωση»: Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και διασπορά του COVID-19;
Η πανδημία δεν έχει ακόμη τελειώσει και κάθε μέρα δίνουμε μάχη για να βγαίνουν όλο και περισσότερα δρομολόγια στα ΜΜΜ και να εξυπηρετείται ο κόσμος. Υπενθυμίζω ότι με την εκδήλωση του κορωνοϊού υπήρξε η οδηγία του ΕΟΔΥ να περιοριστεί η πληρότητα των επιβατών για να τηρηθούν οι υγειονομικοί κανόνες. Εμείς προσπαθήσαμε αμέσως να συμμορφωθούμε και οργανώσαμε το σώμα των βοηθών επιβατών που εξηγούσαν στον κόσμο τι πρέπει να κάνει. Ταυτόχρονα, άρχισαν απολυμάνσεις και διανεμήθηκαν μέσα ατομικής προστασίας στο προσωπικό που είναι εκτεθειμένο, ενώ τοποθετήθηκαν και διαχωριστικά ανάμεσα στον οδηγό και τους επιβάτες στα λεωφορεία. Αυτά είναι τα άμεσα μέτρα. Ταυτόχρονα, προχωράμε εδώ και μήνες στο μεγαλύτερο πρόγραμμα ενίσχυσης του στόλου και του προσωπικού που έχει συντελεστεί εδώ και περισσότερα από 10 χρόνια. Τον Ιούλιο του 2019 παραλάβαμε 850 λεωφορεία στον πίνακα δρομολογίων και αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στα 1.150, μέσω της σύμπραξης με τα ΚΤΕΛ. Με αυτή τη συμφωνία, πέρα από τα 203 οχήματα που προστίθενται στο στόλο αυξάνεται και το προσωπικό κατά περίπου 550 άτομα. Θα ακολουθήσουν άλλες 655 προσλήψεις μόνιμου προσωπικού οδηγών και τεχνιτών σε ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ, μέσω ΑΣΕΠ, καθώς και η αγορά 300 επιπλέον λεωφορείων μέσω leasing. Με όλες αυτές τις ενέργειες σε λίγους μήνες η εικόνα των αστικών συγκοινωνιών θα είναι αισθητά καλύτερη. Όλα αυτά είναι τα μεσοπρόθεσμα μέτρα γιατί η μακροπρόθεσμη λύση είναι ο μεγάλος διαγωνισμός για την προμήθεια περίπου 1.300 νέων λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, που θα λύσει οριστικά το πρόβλημα.
Πώς διαμορφώνεται το σχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τα μεγάλα έργα σε όλη την Ελλάδα;
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει εκπονήσει ένα ολοκληρωμένο πλάνο έργων συνολικού ύψους 13 δισ., όπως έχει δηλώσει και ο Υπουργός κ. Κώστας Καραμανλής. Ένα σημαντικό τμήμα αυτής της δραστηριότητας, που είναι αναγκαία για την ανάταξη της ελληνικής οικονομίας, θα ενταχθεί στο εθνικό σχέδιο για το Ταμείο Ανάκαμψης της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αποτελεί μια ευκαιρία για τη χώρα μας και εργαζόμαστε ήδη για να ενισχυθούν οι υποδομές όπως οι συνδέσεις λιμένων με τα οδικά και σιδηροδρομικά δίκτυα. Επιδιώκουμε να ενισχυθούν τομείς που θα προσδώσουν προστιθέμενη αξία στην πατρίδα μας, όπως η εφοδιαστική αλυσίδα, οι συνδυασμένες μεταφορές, αλλά και τα ευφυή συστήματα μεταφορών.
Σε ποια φάση βρίσκεται το σχεδιαζόμενο έργο για τη μετεγκατάσταση των ΚΤΕΛ στον υπερσύγχρονο σταθμό στον Ελαιώνα; Υπάρχει χρονοδιάγραμμα;
Ο νέος σταθμός των ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα δεν θα συμβάλει μόνο στη βελτίωση των υπηρεσιών των υπεραστικών συγκοινωνιών, αλλά και στην αναβάθμιση μιας ευαίσθητης και ιστορικής περιοχής της πρωτεύουσας. Η οικονομικοτεχνική μελέτη για την υλοποίηση του σπουδαίου αυτού έργου έχουν ολοκληρωθεί και έχουν υποβληθεί στην Αττικό Μετρό ΑΕ. Η εταιρεία, στη συνέχεια, προβλέπεται να παραχωρήσει την έκτασή για την κατασκευή του σταθμού και το επόμενο βήμα είναι η προκήρυξη του διαγωνισμού για να προκύψει ο ανάδοχος.
…ένα δίκτυο πτήσεων υδροπλάνων θα απογειώσει κυριολεκτικά το επίπεδο επικοινωνίας της ενδοχώρας με νησιωτικούς προορισμούς…
Η ύπαρξη υδατοδρομίων είναι ένα «στοίχημα» σας; Τι αλλαγές θα φέρουν στην καθημερινότητα των νησιωτών αλλά και στην ανάπτυξη του τουρισμού;
Ο νέος νόμος που θεσπίσαμε για τα υδατοδρόμια είναι μια σημαντική μεταρρύθμιση που θα είχε φανεί εάν οι έκτακτες συνθήκες της πανδημίας δεν είχαν επιφέρει τόσο μεγάλο πλήγμα στον τουρισμό. Δουλέψαμε μεθοδικά κι ετοιμάσαμε ένα θεσμικό πλαίσιο που περιορίζει δραστικά τη γραφειοκρατία για την ίδρυση και λειτουργία υδατοδρομίων που καθιστούσε ανενεργή ο προηγούμενος ανεφάρμοστος νόμος και επιπλέον, δώσαμε τη δυνατότητα και σε ιδιώτες να αναπτύξουν αυτήν την πρωτοβουλία. Και όχι μόνο στο δημόσιο, όπως ίσχυε πριν. Αυτό πρακτικά σημαίνει, για να μιλήσουμε με ονόματα, ότι ο ΟΛΠ και ο ΟΛΘ σήμερα μπορούν να ιδρύσουν υδατοδρόμια, όπως επίσης άδεια υδατοδρομίου ιδιωτικές μαρίνες, ή μαρίνες που έχουν παραχωρηθεί σε ιδιώτες. Πέρα από την τουριστική αξιοποίηση κι ό,τι συνεπάγεται αυτό για την οικονομία, ένα δίκτυο πτήσεων υδροπλάνων θα απογειώσει, κυριολεκτικά, το επίπεδο επικοινωνίας της ενδοχώρας με νησιωτικούς προορισμούς που σήμερα δεν έχουν απευθείας αεροπορική σύνδεση με οφέλη που έχουν πολλές προεκτάσεις, οικονομικές, κοινωνικές, ακόμη και εθνικές.
Ποια ήταν η δυσκολότερη στιγμή σας στο υπουργείο;
Η πιο δύσκολη στιγμή, νομίζω για όλη την κυβέρνηση, ήταν η εκδήλωση της πανδημίας που ανέτρεψε όλο τον προγραμματισμό που είχαμε κάνει από την ανάληψη της θητείας μας και μας επέβαλε μια διαφορετική καθημερινότητα. Ενδεικτικά, σας λέω ότι τους δύο πρώτους μήνες του 2020 είχε αρχίσει να καταγράφεται αύξηση στα έσοδα των συγκοινωνιών ως αποτέλεσμα της απόφασης να ανοίξουμε πέντε επιπλέον εκδοτήρια στους σταθμούς του Μετρό για να εξυπηρετείται καλύτερα ο κόσμος και να εξαλειφθούν οι ουρές μπροστά από τα ηλεκτρονικά μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων. Όλη αυτή η προσπάθεια εξανεμίστηκε σε λίγες εβδομάδες και όλες οι ενέργειές μας, φυσικά, προσανατολίστηκαν αποκλειστικά στην τήρηση των μέτρων ατομικής προστασίας.
…η σκέψη μου πηγαίνει κατευθείαν στην Κρήτη, τον τόπο καταγωγής μου.
Με τι σας αρέσει να ασχολείστε στον ελεύθερο χρόνο σας;
Ο περισσότερος χρόνος της ημέρας αφιερώνεται στις υποθέσεις του Υπουργείου. Στις λίγες ώρες που απομένουν προσπαθώ να διαβάσω ένα βιβλίο ή να βρω ευκαιρία για άθληση. Έχω ιδιαίτερη συμπάθεια στο μπάσκετ.
Οι δύο αγαπημένοι σας προορισμοί στην Ελλάδα και το εξωτερικό;
Ο αγαπημένος μου προορισμός στο εξωτερικό είναι η Νέα Υόρκη, όπου είχα την τύχη να σπουδάσω. Πραγματικά, είναι μια πόλη μοναδική σε όλον τον κόσμο. Όσον αφορά στην Ελλάδα, η σκέψη μου πηγαίνει κατευθείαν στην Κρήτη, τον τόπο καταγωγής μου. Νομίζω, κι αντικειμενικά όμως, το Ρέθυμνο, η ιδιαίτερη πατρίδα μου, αλλά και η υπόλοιπη Κρήτη έχει αξεπέραστες ομορφιές.