Συνέντευξη υπουργού ψηφιακής διακυβέρνησης, κ. Δημήτρη Παπαστεργίου, στο grtraveller
Τα άλματα που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της Ελλάδας έχουν διευκολύνει τη ζωή των πολιτών. Ποια είναι τα επόμενα βήματα; Τι προτεραιότητες έχει θέσει το υπουργείο ψηφιακής διακυβέρνησης για τη μείωση της γραφειοκρατίας και την προστασία από τις όποιες προκλήσεις μπορεί να κρύβει το διαδίκτυο; Ο υπουργός ψηφιακής διακυβέρνησης, κ. Δημήτρης Παπαστεργίου, ο άνθρωπος που πριν αναλάβει τον υπουργικό θώκο, μεταμόρφωσε έναν ολόκληρο δήμο ψηφιακά, μιλά στο grtraveller για το πώς η τεχνολογία και οι ατελείωτες δυνατότητες που παρέχει η τεχνητή νοημοσύνη θα συμβάλλουν στην περαιτέρω βελτίωση της ζωής των πολιτών καθώς και για τον αγαπημένο του προορισμό, τα Τρίκαλα.
Όταν απλουστεύεις τις διαδικασίες,
περιορίζεις τη γραφειοκρατία,
επιταχύνεις τη Δημόσια Διοίκηση,
σέβεσαι εμπράκτως τους πολίτες και τον χρόνο τους.
Ζούμε στην εποχή των νέων τεχνολογιών και του ψηφιακού μετασχηματισμού όλων των πτυχών της καθημερινότητας. Ποια είναι η προσωπική σας στάση απέναντι στην τεχνολογία και τον ρόλο της στη βελτίωση της ανθρώπινης ζωής;
Η τεχνολογία με ενδιαφέρει από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου σχεδόν, με γοητεύει και ασχολούμαι μαζί της αδιαλείπτως. Για αυτό εξάλλου επέλεξα και τις πολυτεχνικές σπουδές. Οπότε, αντιλαμβάνεστε ότι από πρώτο χέρι βελτιώνω καθημερινά τη ζωή μου χάρη στην τεχνολογία. Ως άνθρωπος που ασχολείται με τα κοινά εδώ και δεκαετίες και, πλέον, ως Υπουργός, δεν θα μπορούσα παρά να φροντίζω για την αξιοποίησή της προς όφελος των πολιτών σε διαρκή βάση. Είμαι περήφανος διότι τα Τρίκαλα, η πόλη στην οποία διετέλεσα δήμαρχος, έγιναν πρότυπο από πλευράς ψηφιακών εφαρμογών. Όλοι παραδέχονται τα άλματα που έγιναν στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια στον τομέα αυτό και σας διαβεβαιώνω ότι, πλέον, εκμεταλλευόμενοι τις δυνατότητες των αναδυομένων τεχνολογιών θα καταφέρουμε να πάμε τη χώρα σε άλλο επίπεδο ψηφιακά. Η εκμετάλλευση, παραδείγματος χάριν, των ατελείωτων δυνατοτήτων της Τεχνητής Νοημοσύνης είναι μια ευκαιρία την οποία δεν έχουμε περιθώριο να αφήσουμε να πάει χαμένη και η οποία μπορεί να αναμορφώσει προς το καλύτερο όλο το φάσμα της ζωής μας.
Από την άλλη πλευρά, είμαστε έτοιμοι απέναντι στις προκλήσεις ή ενδεχομένως τα ηθικά ζητήματα που προκύπτουν και θα προκύπτουν από την εξέλιξη της τεχνολογίας;
Όσο η τεχνολογία εξελίσσεται, τόσο πιο δυναμικά πρέπει να ασχολούμαστε με τα ηθικά και νομικά ζητήματα αυτής της προόδου. Έχουμε υποχρέωση να ορίσουμε στενά τα όρια αυτής της εξέλιξης καθώς και τη σχέση του ανθρώπου με την τεχνολογία. Σε αυτή την κατεύθυνση απαιτείται συντονισμένη θεσμική και τεχνική προετοιμασία.
Θα φέρω ως παράδειγμα τον νόμο για την εφαρμογή της Πράξης της ΕΕ για τις ψηφιακές υπηρεσίες. Θεσπίσαμε σε ευρωπαϊκό επίπεδο συγκεκριμένους κανόνες που στοχεύουν στην ενδυνάμωση της προστασίας των θεμελιωδών δικαιωμάτων των πολιτών όταν χρησιμοποιούν διαδικτυακές πλατφόρμες. Παράλληλα δημιουργούμε το κατάλληλο νομικό πλαίσιο για την αντιμετώπιση φαινομένων όπως η παραπληροφόρηση ή η διακίνηση παράνομου περιεχομένου, παραπλανητικών διαφημίσεων, προϊόντων deep fake επεξεργασίας στο διαδίκτυο.
Πείτε μας λίγα λόγια για την εφαρμογή mAigov, τις λειτουργίες της και πώς αυτές θα βοηθήσουν πολίτες και επιχειρήσεις;
Με τον Ψηφιακό Βοηθό-mAigov, την πρώτη εφαρμογή Τεχνητής Νοημοσύνης του ελληνικού Δημοσίου, εγκαινιάσαμε μια νέα εποχή στη σχέση πολίτη-κράτους. Το mAigov απαντά ανά πάσα στιγμή στις ερωτήσεις που του θέτουν οι πολίτες για θέματα της Δημόσιας Διοίκησης αντλώντας πληροφορίες από τις περισσότερες από 1714 υπηρεσίες του gov.gr και τις περισσότερες από 3320 διαδικασίες του MITOS. Οι πολίτες έχουν υποδεχτεί την εφαρμογή με ιδιαίτερη θέρμη. Εδώ και λίγο καιρό ο Ψηφιακός Βοηθός έγινε πολύγλωσσος καθώς “μιλάει” τις 24 επίσημες γλώσσες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αλβανικά.
Σύντομα οι λειτουργίες του θα επεκταθούν, καθώς θα μπορεί να προβαίνει και σε ενέργειες για λογαριασμό μας. Θα εκδίδει πιστοποιητικά, θα μας κλείνει ραντεβού σε δημόσιους φορείς. Η επαφή των πολιτών και των επιχειρήσεων με τη Δημόσια Διοίκηση γίνεται πιο απλή, πιο φιλική, πιο άμεση.
Σε τι βαθμό έχει επηρεάσει ο ψηφιακός μετασχηματισμός τις δημόσιες υπηρεσίες στην Ελλάδα και πώς βλέπετε την εξέλιξη αυτή να επηρεάζει την καθημερινή ζωή των πολιτών στο μέλλον;
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός του κράτους είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με τον εκσυγχρονισμό των δημόσιων υπηρεσιών με αμφίδρομα θετικά αποτελέσματα τόσο για τους πολίτες όσο και για τη Δημόσια Διοίκηση. Όταν απλουστεύεις τις διαδικασίες, περιορίζεις τη γραφειοκρατία, επιταχύνεις τη Δημόσια Διοίκηση, σέβεσαι εμπράκτως τους πολίτες και τον χρόνο τους. Αναλογιστείτε μόνο πόσες ουρές μπροστά από γκισέ γλυτώνουμε με την προσφορά των πάνω από 1714 υπηρεσιών του gov.gr. Παράλληλα όμως με αυτό τον τρόπο διασώζουμε σημαντικούς κρατικούς πόρους, ανθρώπινους και υλικούς, τους οποίους μπορούμε να διαθέσουμε για την ουσιαστική εξυπηρέτηση του πολίτη. Συνεχίζουμε λοιπόν την ψηφιακή μετάβαση με την ίδια ένταση. Στόχος μας έως το 2027 να παρέχουμε το σύνολο των υπηρεσιών του Δημοσίου ψηφιακά. Κάθε μέρα που περνάει, είμαστε πιο κοντά στην πραγμάτωση του.
Ποια είναι η βασική στρατηγική του κράτους για την υποστήριξη των ελληνικών επιχειρήσεων στη διαδικασία του ψηφιακού μετασχηματισμού τους και πώς ενθαρρύνετε την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών;
Σκοπός μας στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι να συμβάλλουμε έτσι ώστε όλοι οι φορείς και οι επιχειρήσεις να είναι συμμέτοχοι στην ψηφιακή μετάβαση της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας. Αξιοποιούμε σε αυτό το πλαίσιο τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και στηρίζουμε τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Για παράδειγμα, με τη δράση “Ψηφιακός Μετασχηματισμός ΜμΕ” συνολικού προϋπολογισμού άνω των 440 εκατομμυρίων ευρώ, χιλιάδες επιχειρήσεις εκσυγχρονίζουν τη διοικητική, παραγωγική και εμπορική τους δραστηριότητα. Ενδεικτικά έχουν εγκριθεί πάνω από 60 χιλιάδες αιτήσεις για προμήθεια νέων ψηφιακών εργαλείων και πάνω από 120 χιλιάδες αιτήσεις για προμήθεια ή αντικατάσταση POS.
Ποια ταξίδια σας στην Ελλάδα, σάς έχουν αφήσει τις καλύτερες αναμνήσεις;
Αν επιλέξουμε ένα μέρος της Ελλάδας, θα αδικήσουμε σαφώς άπειρα άλλα. Από τα βουνά της Ηπείρου μέχρι τις παραλίες της Κρήτης, η χώρα μας προσφέρεται για ταξίδια και έντονες εμπειρίες. Φυσικά ο ιδανικός προορισμός παραμένουν πάντα τα Τρίκαλα. Η απαράμιλλη ομορφιά, η φιλοξενία των ανθρώπων, οι προσεγμένοι χώροι εστίασης και διαμονής συνθέτουν την τέλεια επιλογή για γαλήνιες και ξέγνοιαστες διακοπές. Σας το προτείνω ανεπιφύλακτα!