Προχωράμε σε τομές και μεταρρυθμίσεις

ΣΥΝEΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟY ΝΑΥΤΙΛIΑΣ ΚΑΙ ΝΗΣΙΩΤΙΚHΣ ΠΟΛΙΤΙΚHΣ, Κ. ΙΩAΝΝΗ ΠΛΑΚΙΩΤAΚΗ ΣΤΟΝ ΑΝΤΩΝΗ ΚΥΡΙΚΟ

Ηγείται ενός κρίσιμου υπουργείου για την οικονομία, την προβολή και την ασφάλεια της χώρας ενώ κλήθηκε να αντιμετωπίσει τις συνέπειες του COVID-19 σε καίριους τομείς. Η αξιοποίηση των
μεγάλων περιφερειακών λιμανιών της χώρας, η ασφάλεια των θαλάσσιων συνόρων και η αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης είναι τα μεγάλα στοιχήματα για τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Ιωάννη Πλακιωτάκη, που δηλώνει πιστός στο αγαπημένο του Λασίθι.

Ποιες οι βασικές ενέργειες στις οποίες προχωρήσατε για να περιοριστούν οι συνέπειες του COVID-19 σε καίριους τομείς όπως η ακτοπλοΐα, ο θαλάσσιος τουρισμός, η ναυτική απασχόληση και εκπαίδευση;

Από την πρώτη στιγμή της εμφάνισης της πανδημίας, στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής λειτουργούμε σε τρεις βασικούς άξονες, αντιμετωπίζοντας με επιτυχία το σήμερα και
σχεδιάζοντας την επόμενη ημέρα.

1. Προστασία, στο μέγιστο δυνατό βαθμό, της υγείας των κατοίκων των νησιών, με μέτρα που αποδείχτηκε ότι περιορίζουν την εξάπλωση της πανδημίας. Σε συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας, τον ΕΟΔΥ και την Πολιτική Προστασία, τα μέτρα αυτά εφαρμόστηκαν εγκαίρως, ώστε να έχουμε σήμερα στα χέρια μας έναν εξαιρετικά θετικό απολογισμό, με ελάχιστα κρούσματα συνολικά στα νησιά μας και τη μεγάλη πλειονότητα των νησιών χωρίς κανένα κρούσμα.

2. Στήριξη τόσο των ναυτικών μας, όσο και των ακτοπλοϊκών εταιρειών. Σας θυμίζω, την παροχή αποζημίωσης ειδικού σκοπού στους ναυτικούς, την παράταση ασφαλιστικής ικανότητας των ανέργων ναυτικών, την ενίσχυση των ακτοπλοϊκών εταιρειών με 15 εκ ευρώ, μέσω σύναψης συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας και τη θέσπιση δυνατότητας προκαταβολής ίσης με το 50% για τα μισθώματα αυτών των συμβάσεων. Σας αποκαλύπτω, μάλιστα, ότι υλοποιώντας σχετική οδηγία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, ολοκληρώνουμε με τον συνάδελφο μου Υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα, νέο πακέτο μέτρων στήριξης, το οποία θα ανακοινωθεί μέσα στις επόμενες ημέρες.

3. Σχεδιασμό, σε συνεργασία με τους ειδικούς επιστήμονες, της επανεκκίνησης στην ακτοπλοΐα, με τα ειδικά υγειονομικά πρωτόκολλα, που ήδη εφαρμόζονται.

Ανακοινώσατε την παραλαβή πλωτών ασθενοφόρων ενισχύοντας την υγειονομική θωράκιση των νησιών. Θα παραμείνουν στις υπηρεσίες του νησιώτη και μετά το πέρας της πανδημίας;

Όπως σωστά επισημάνατε, πρόκειται για σημαντικό μέτρο ενίσχυσης της υγειονομικής θωράκισης των νησιών, αλλά και για μέτρο ενίσχυσης του αισθήματος ασφάλειας, τόσο των νησιωτών, όσο και των επισκεπτών. Προφανώς τα πλωτά ασθενοφόρα θα παραμείνουν στα νησιά.

Είστε αισιόδοξος πως σύντομα θα ξαναδούμε τα καράβια με 100% πληρότητα;

Από την πρώτη ημέρα εφαρμογής του Πρωτοκόλλου, είχα δηλώσει ότι αυτό θα επανεξετάζεται διαρκώς, με βάση τα επιδημιολογικά δεδομένα, αλλά και τη συνέπεια στην τήρηση των όσων προβλέπει. Αυτό και γίνεται. Παρακολουθούμε τα δεδομένα σε καθημερινή βάση και συζητούμε με τον ΕΟΔΥ. Είχαμε ήδη την πρώτη αναθεώρηση του Πρωτοκόλλου, με αύξηση του μέγιστου επιτρεπόμενου αριθμού επιβατών στο 60% (από 50%)

για τα πλοία που δεν διαθέτουν καμπίνες και στο 65% (από 55%) για τα πλοία που διαθέτουν καμπίνες, καθώς και με την αύξηση σε 2 (από1) του ορίου ατόμων ανά καμπίνα. Όσο, όπως ελπίζουμε όλοι, τα επιδημιολογικά δεδομένα εξελίσσονται θετικά, θα συνεχίσουμε να αναθεωρούμε τα μέτρα. Προχωράμε με συνέπεια, μένουμε ασφαλείς.

Ποιά είναι το σημαντικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίσατε με την ανάληψη των καθηκόντων σας;

Η «φτωχή», δυστυχώς, διαχείριση των ζητημάτων της ναυτιλίας και της νησιωτικής πολιτικής από την προηγούμενη κυβέρνηση, που αρκέστηκε σε αποσπασματικές παρεμβάσεις, αφήνοντας προβλήματα να διογκώνονται. Οι απαράδεκτες καθυστερήσεις στην επένδυση στο λιμάνι του Πειραιά και στο Εθνικό Σύστημα Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης είναι απολύτως χαρακτηριστικά παραδείγματα, που είχαν μεγάλο κόστος για την πατρίδα μας. Στόχος μας, που υλοποιείται με γρήγορα βήματα, είναι να καλύψουμε το χαμένο έδαφος, αλλά και να προχωρήσουμε σε τομές και μεταρρυθμίσεις στο χώρο της ναυτιλίας και της νησιωτικής πολιτικής. Η επένδυση στο λιμάνι του Πειραιά προχωρά, αφού σε τρεις μόλις μήνες εγκρίναμε το master plan. Το Εθνικό Σύστημα Θαλάσσιας Επιτήρησης δημοπρατείται τις επόμενες ημέρες, με σύγχρονο νομοθετικό πλαίσιο αλλάξαμε τα δεδομένα στην ακτοπλοΐα, ενώ ετοιμάσαμε και θα αναρτηθεί άμεσα για δημόσια διαβούλευση, σχέδιο Νόμου για Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική στο Νησιωτικό Χώρο. Μέσω αυτού, για πρώτη φορά στην Ελλάδα θεσμοθετείται η υποχρέωση του Κράτους για κατάρτιση ολοκληρωμένης Νησιωτικής Πολιτικής. Οι αποσπασματικές παρεμβάσεις, δίνουν τη θέση τους σε ολιστική στρατηγική προσέγγιση της Νησιωτικής Πολιτικής και της Θαλάσσιας οικονομίας.

Σε ποιο σημείο βρίσκεται ο σχεδιασμός για την αξιοποίηση και τη βιωσιμότητα των μεγάλων περιφερειακών λιμανιών της χώρας μας;

Επιδίωξη και στόχος μας είναι να ολοκληρωθεί το ταχύτερο η σχετική διαδικασία. Όπως γνωρίζετε, έχουν ολοκληρωθεί από το ΤΑΙΠΕΔ οι μελέτες αξιολόγησης και έχει επιλεγεί σύμβουλος, προκειμένου να προκηρυχθούν διεθνείς διαγωνισμοί για την επιλογή επενδυτών και βέλτιστων τρόπων ανάπτυξης κάθε λιμανιού. Με τον τρόπο αυτόν, κάθε λιμάνι θα καταστεί πόλος τοπικής ανάπτυξης, με πολλαπλά οφέλη σε επίπεδο επενδύσεων, δημιουργίας θέσεων εργασίας και αύξησης της εμπορικής κίνησης σε περιφερειακό επίπεδο, ενώ, παραλλήλως, θα ενισχυθεί σημαντικά η κοινωνική συνοχή. Πολύ σημαντικά θα είναι και τα γενικότερα οφέλη για Ελλάδα, τόσο σε οικονομικό επίπεδο, με την αύξηση των δημοσίων εσόδων, όσο και σε γεωστρατηγικό επίπεδο, με την αύξηση του διεθνούς εμπορίου μέσω της χώρας μας.

Πόσο ασφαλή είναι τα θαλάσσια σύνορα μας κύριε Υπουργέ, με δεδομένο πως έχουμε έναν απρόβλεπτο γείτονα;

Περισσότερο από κάθε άλλη φορά. Όπως γνωρίζετε, η ενίσχυση σε μέσα και προσωπικό του Λιμενικού Σώματος στο Αιγαίο έχει αυξήσει τις επιχειρησιακές του δυνατότητες. Οι αυξημένες
περιπολίες έχουν οδηγήσει σε πολύ μεγάλο περιορισμό του αριθμού προσφύγων και μεταναστών που φτάνουν στη χώρα μας. Απόφαση μας είναι να συνεχίσουμε εφαρμόζοντας την ίδια στρατηγική και επιχειρησιακή κατεύθυνση. Είναι γνωστή η προσπάθεια της Τουρκίας που χρησιμοποιεί ανθρώπους δυστυχισμένους, πρόσφυγες και μετανάστες, για να προωθήσει τις γεωστρατηγικές της επιδιώξεις, ενώ την ίδια στιγμή επιχειρεί να προκαλέσει ένταση και επεισόδιο στο Αιγαίο. Θέλω να σας διαβεβαιώσω, ότι η Ελλάδα δεν έπαιξε, δεν παίζει και δεν θα παίξει το παιχνίδι που επιθυμεί η Τουρκία. Οι γυναίκες και οι άνδρες του Λιμενικού, φυλάσσουν τα θαλάσσια σύνορα μας με αποφασιστικότητα, ψυχραιμία αλλά και ευαισθησία σε σχέση με την ανθρώπινη ζωή. Για μία ακόμα φορά τους ευχαριστώ για την προσφορά τους.
Ποια είναι τα σχέδια σας για την αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης;

Ο εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης, αποτελούν για μας προτεραιότητα, αφού μόνο έτσι οι Έλληνες
ναυτικοί θα συνεχίσουν να πρωταγωνιστούν σε μία δύσκολη και ανταγωνιστική αγορά και η Ελληνική ναυτιλία θα διατηρηθεί στις κορυφαίες θέσεις, σε παγκόσμιο επίπεδο. Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προχώρησε σε συνεργασία με το Ίδρυμα Ευγενίδη και πολύ σύντομα θα έχουμε στα χέρια μας τη συνολική στρατηγική πρόταση για την αναβάθμιση της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης στη χώρα μας. Παραλλήλως, καθιερώσαμε ήδη την τηλεκπαίδευση στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού, με την ενεργό συνδρομή του Ιδρύματος Ευγενίδου και της Microsoft. Τη σχετική πλατφόρμα χρησιμοποιούν 5.313 σπουδαστές και σπουδάστριες καθώς και 277 στελέχη του διδακτικού προσωπικού.


Οι δύο αγαπημένοι σας προορισμοί στην Ελλάδα και το εξωτερικό;

Ένας και παντοτινός ο αγαπημένος προορισμός μου. Το Λασίθι. Με την εκπληκτική φυσική ομορφιά, την ιστορία, την παράδοση, τις καταπληκτικές παραλίες, αλλά και τα βουνά του, με τους πάντα φιλόξενους συμπατριώτες μου. Το Λασίθι είναι για μένα θησαυροφυλάκιο αναμνήσεων και τόπος δημιουργίας. Πατρίδα και κόσμος ολόκληρος.